Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Det hade gått för långt"

Publicerad: 10 september 2008, 09:11

Idag tvingades Joakim Radermacher Sydsvenskans försäljningsdirektör lämna sin post med omedelbar verkan. Sydsvenskans vd Johan Ståhl går nu själv in som försäljningsansvarig under en övergångsperiod.


Johan Ståhl är Sydsvenskans vd.

Varför gör ni den här förändringen?
– Det är flera anledningar. Under en tid har det varit turbulent på försäljningsavdelningen med dålig stämning och många som slutat. Det är i och för sig inte ovanligt när man gör organisationsförändringar, men det hade gått för långt.

Har det även påverkat tidningens resultat?

– Ja, vi tappar mark. Det har varit för mycket turbulens. Nu går Joakim med omedelbar verkan och jag tar över under en övergångsperiod.

Vad är det för förändringar som inte fungerat?
– Vi gjorde en analys för en tid sedan som handlade om att vi behövde bli bättre på själva säljprocessen. Har man som Sydsvenskan haft en stark position väldigt länge så cementeras vissa vanor, som vi velat bryta. Men vi har brutit i ledarskapet.

Hur många är det som slutat?
– Jag har ingen exakt siffra. Vi har haft ett erbjudande om avgångsvederlag, så att det var väntat att en del skulle lämna tidningen, men nu har det blivit lite för många.

Hur illa ser det ut på annonsingången?
– Vi går sämre än marknaden. Platsannonseringen vek redan förra året och den trenden fortsätter. Men vi har historiskt alltid slagit marknaden även när det inte är så stort tryck på marknaden.

Det ser ganska mörkt ut just nu. Risken är att plats-, motor- och bostadsannonserna tvärnitar samtidigt?
– Jag är inte speciellt orolig. Det är ingen överraskning för oss. Som vd måste man ha is i magen, nu skiljs agnarna från vetet.

Ni ska nu rekrytera försäljningsdirektör, politisk chefredaktör, redaktionschef och kulturchef. Har du tid att hålla i försäljningen samtidigt?
– Ja för fan. Vi har hög arbetskapacitet här. Sydsvenskan är en rolig arbetsplats och vi har redan många intresserade.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.