Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DI hånskrattar åt Aftonbladet

Publicerad: 17 november 2010, 15:36

I Aftonbladets Bonniergranskning utmålas Dagens Industri som en kristidning. I själva verket räknar tidningen med att göra en vinst på 150 miljoner kronor i år.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetPeter FellmanÅsa LinderborgDagens Industri

Peter Fellman. Foto: Claes-Göran Flinck.

Förra veckan gick Aftonbladets kulturredaktion ut hårt med en granskning av Bonniers makt. På tisdagen publicerades en granskning av textreklam och hur det finansiella läget ser ut inom koncernen.

“...Affärspressen med Dagens Industri går katastrofalt dåligt liksom den hårt  konkurrensutsatta amerikanska tidskriftsmarknaden” skrev Aftonbladet i tisdags.

– Jag har varit här sen 1999 och det här är första gången som vi har blivit utmålade som en kristidning. Med de här siffrorna vi visar kan man då undra vilka tidningar som inte är kristidningar, kontrar Peter Fellman, chefredaktör på Dagens Industri.

Tog du kontakt med tidningen efter att du läste det här?

– Det var så inkompetent skrivet så det är inte värt mer än skratt, säger han.

Enligt Peter Fellman kommer Dagens Industri att kunna uppvisa en vinst ”på rätt sida” av 150 miljoner kronor för 2010. Klart över vinsten på 90 miljoner kronor som tidningen gjorde i fjol.

– Nu stack jag ut hakan lite. Men vi närmar oss 2008-års nivåer, säger Peter Fellman.

I dagsläget är trycket enormt på DI:s annonsplatser.

– Vi har ett fenomenalt bra tryck nu. Vi har haft många dagar där vi inte har kunnat ta emot fler annonser, varken i DI Weekend eller i den rosa tidningen. Det är en fenomenal uppgång, säger Peter Fellman.

Det höga trycket beror givetvis på att konjunkturen har vänt tillbaka kraftigt efter 2009-års låga nivåer. Det pratas mycket om att tv:s problem med överfulla reklamutrymmen, och att det i sin tur spiller över på den tryckta pressen. Men enligt Peter Fellman har det inget med saken att göra för Dagens Industris del.

– Det här har inget med tv att göra. Våra kunder är tillbaka och konjunkturen är den största orsaken. Sen är det i och för sig lite läskigt att Sverige är en isolerad ö när flera andra länder i Europa har det betydligt jobbigare, säger han.

– Det är glädjande att våra tidningar är intressanta för våra läsare och annonsörer. Papperstidningen kommer inte att dö nästa år i alla fall.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.