Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

DN-artikel upprör UR

Publicerad: 8 Maj 2009, 08:29

DN-medarbeteren Henrik Arnstad intervjuades igår i DN om UR:s storsatsning Max 1800-tal. Han titulerades i artikeln seriens exekutiva producent.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterUtbildningsradion

Artiken i gårdagens DN-väcker starka känslor.

Enligt uppgifter till Resume.se är stämningen på Utbildningsradion mycket upprörd efter DN:s artikel igår. Max 1800-tal är en av UR:s största satsningar i år och den visades efter Aktuellt på onsdagskvällen.

Huvudproducenter för serien är projektledaren Johan Romin och programledaren Max Landergård. Detta enligt UR.

Men när DN skrev artikeln igår utgav sig tidningens egen medarbetare Henrik Arnstad sig för att vara seriens exekutiva producent. Han intervjuades i en längre artikel och berättade om serien.

I gårdagens Dagens Nyheter skrev Henrik Arnstad dessutom en stor recension av den nya boken ”I bödlarnas fotspår” skriven av Aapo Poselius.

UR skickade igår ut ett lite kryptiskt pressmeddelande där de påpekade:
”Ett missförstånd om vem som producerat serien har publicerats i vissa medier.”

Ulrika Arlert är biträdande redaktionschef på ungdomsredaktionen på UR.
– För oss är det hela väldigt enkelt. Han är inte exekutiv producent. Henrik har producerat ungefär 15 minuter av tre och en halv timmes program.

Dagens Nyheter publicerade i dagens tidning en rättelse, där det står att Johan Romin är seriens producent och ingen annan.

Henrik Arnstad håller dock fast vid att han är exekutiv producent för serien.
– Det var den titel som Johan Romin gav mig. Jag jobbade med serien mellan augusti och december och har inte fått höra att jag skulle kalla mig för något annat.

Ulrika Arlert:
– Jag fattar inte varför han håller fast vid det. Det står inte i hans kontrakt eller i seriens eftertexter. Han anlitades som producent, men fick rollen som inslagsproducent och har gjort ett par inslag.
– För oss handlar det om upphovsrätt. Det är Johan Romin som har tagit fram idén, arbetslett producenterna och haft ”final cut” i redigeringen.

Henrik Arnstad skickar en mejlväxling mellan honom och Johan Romin från första april i år. Detta efter att Arnstad titulerats chief producer på en webbsida:
”Jo jag såg nån sida på Nordin Agency.. men det kanske inte är du som skriver där förstås. Det heter förresten Executive Producer om man ska vara korrekt. "Chief" är såna som jag mötte på Powwow i Minneapolis”, skriver Romin.

Henrik Arnstad ringer tillbaka efter att artikelns publicering. Han har då fått ett svar från Ulrik Arlert.
– Hon skrev att mejlet var ett skämt. Det låter som en väldigt dålig förklaring tycker jag.

Resume.se har sökt DN:s kulturchef Maria Schottenius för en kommentar.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.