Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DN blandar reklam och journalistik

Publicerad: 10 mars 2010, 10:32

Idag, onsdag, tänjde ett ekonomiskt pressat DN rejält på gränsen mellan reklam och redaktionell text. På bästa plats skriver DN Kulturs ansvarige för klassisk musik, Martin Nyström, om 25 klassiska mästerverk. I anslutning till artikeln finns en reklamtext där första skivan erbjuds gratis.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Åsa Beckman, biträdande kulturchef på DN.

”Vi bjuder på första skivan med Vivaldi, värde 69 kronor.” Så lyder första meningen i reklamtexten Samla Klassiska Mästerverk med DN på DN Kultur. Bredvik reklamtexten finns en större artikel där DN:s ansvarige för klassisk musik, Martin Nyström, har gått igenom 25 klassiska mästerverk. Första skivan som presenteras är just Vivaldis de fyra årstiderna:
– Det här är ett led i att DN precis som alla andra i mediebranschen försöker hitta nya intäktskällor. Det har självklart varit en diskussion hur mycket vi kan tänja på gränsen mellan reklam och redaktionellt text, men vi ser detta som ett test som ska utvärderas. Jag vill också poängtera att vi är stolta över att tidningen kan erbjuda detta till läsarna, säger Åsa Beckman, biträdande kulturchef på DN.

För en tid sedan sålde DN Nationalencyklopedin. Då hade man en tydlig märkning av att det rörde sig om reklam. Nu har man alltså gått ett steg längre, lite av ett sjumilakliv om man ser till etiska och journalistiska principer:
– Vi ska se om det här blir en gökunge i DN:s kulturbo eller ej. Sedan måste vi utvärdera om vi ska ha ett tydligare annonsspråk kopplat till den här typen av erbjudanden framöver, säger Åsa Beckman.

Hon pekar samtidigt på att artikeln är märkt Samla med DN och att detta även framgår tydligt i ingressen:
– Man ser ändå att det inte är en normal artikel. Så det är väl en slags mittemellanform som vi nu provar, säger Åsa Beckman.

För 4-5 år sedan blev hon som litteraturansvarig på DN Kultur uppringd av Svensk Bokhandel. Man frågade om DN Kultur kunde tänka sig att efter bokrecensionerna i papperstidningen hänvisa till nätet där man kunde läsa utdrag ur romanen på DN.se
– Det kändes som en ny fråga och något vi inte var bekväma med. Sedan tog det 2-3 år innan vi såg fenomenet börja dyka upp på andra ställen. Kartan ritas om hela tiden. Man måste komma ihåg att även om utdrag ur romanen läggs på nätet och användaren klickar sig vidare till en boksajt för att köpa boken påverkar inte detta vår recension, säger Åsa Beckman.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.