Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

DN:s annonsdirektör laddar med eurodisco

Publicerad: 9 december 2011, 16:01

Dan Morén, ny annonsdirektör på DN.

Foto: Carina Jäderström.

Eurodisco-älskaren och Dan Morén, ny annonsdirektör på Dagens Nyheter, är modeintresserad och rensar hjärnan med vedhuggning på landstället. – Att vara hel och ren är det viktigaste på jobbet, tillsammans med att tänka i affärer och jobba för företagets bästa, säger Morén som hyllar DN:s nya Stockholmsbilaga.


Ämnen i artikeln:

Dan Morén

Dan Morén ser att DN står inför flera utmaningar.

– I den nya tidningen gäller det att kunderna kan hitta sina marknadsplatser. Vi har ju exempelvis flyttat ekonomin till a-delen.  Sen måste vi också öka räckvidden, bland annat med fler redaktionella bilagor.

Han säger sig inte vilja förändra något, men kanske förstärka.

– Jag vill inte ändra på något just nu, DN annons har redan gjorts om. Men idag gäller det att man är snabb vad gäller förändringar, en organisation måste alltid successivt förbättras. Att hitta bra affärslösningar för kunden är det centrala.

Med bakgrund i Citypaketet ser Morén möjligheter att förbättra samarbete med andra tidningar.

– Vi märker en dragning till annonspaketeringarna hos kunderna, vilkas önskemål vi måste jobba efter.

Att webbsälj har flyttat till säljbolaget Bink är inget som oroar.

– Jag saknar inte det gamla, flytten är en bra lösning. Men det gäller att kunna hitta ett förhållande där varje säljare får utrymme till att nå sina säljmål. Webben är en del av det totala kunderbjudandet.

Själv tycker han om den nya DN överlag, och är särskilt förtjust i nya DN Stockholm.

– Debatten i den är otroligt intressant att följa. Storstadsregionerna har fått en viktighetsgrad som blir alltmer påtaglig. Det märker vi även från läsarna vars reaktioner varit väldigt bra.

På frågan vem som anses som främsta konkurrent, ges flera svar. – I Stockholm är det Svenska Dagbladet och Metro. Även Mitt i har gjort ett bra jobb. På ett regionalt plan blir TV allt större, där kommer vi uppleva en ökad konkurrens. TV är ju också en konkurrent på Riksnivå.

Morén läser själv sin tidning nästan varje morgon, annars blir det mest i mobilen.

– Generellt läser jag många tidningar, alltifrån Ystads Allehanda till Resumé och Dagens Industri. Man vill ju hålla sig uppdaterad om branschen.

Innan Dan Morén hamnade i mediebranschen arbetade han som handelsresande i kläder.

– Men det fungerande inte för familjelivet att ständigt vara på resande fot. Jag ville dessutom arbeta i Stockholm. Genom en god vän hamnade jag på IDG, där jag trivdes väldigt bra.

Hans modeintresse finns dock fortfarande kvar, men han betraktar sig inte som en klädsnobb.

– Att vara hel och ren är det viktigaste på jobbet, tillsammans med att tänka i affärer och jobba för företagets bästa. Dock är jag allergisk mot trasiga kläder, där går gränsen.

Trots sin chefsroll säger han sig vara en lagspelare med stor vilja.

– Jag tror att det är viktigt att låta folk komma till tals, att alla får lyfta fram sina idéer. Målet är en arbetsmiljö utan rädsla där alla kan stiga fram. Sen måste jag som ansvarig visa vägen.

Mycket av den lediga tiden läggs på landstället i skärgården, som ligger honom varmt om hjärtat.

– Där kan jag rensa hjärnan genom att hugga ved eller bara stirra in i en brasa. Det är skönt att bara vara ledig och umgås med sambo, barn och bonushund. Sonen spelar också fotboll, vilket tar en del av fritiden.

Han tycker om Eurodisco, i synnerhet bandet Scooter.

– Det ger en bra energi. Jag brukade spela det högt på fredagar när jag jobbade på Citypaketet, men till slut fick jag sänka. Folk fick nog.

Daniel Morén är uppvuxen i Huddinge söder om Stockholm, men bor nu i Enskede.

Ämnen i artikeln:

Dan Morén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.