Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 8 februari 2013, 10:32
Gunilla Herlitz.
Foto: Sören Andersson.
Dagens Nyheter gjorde en vinst på 79 miljoner kronor under 2012. Det är 111 miljoner kronor sämre än 2011. – De finns en strukturell nedgång som har förstärkts under hösten, säger Gunilla Herlitz till den egna tidningen.
I höstas accelererade fallet för reklaminvesteringarna i dagspress. En av förlorarna är Dagens Nyheter, vars annonsintäkter på papperstidningen föll med 12 procent under året.
Trots att de digitala annonsintäkterna ökade med 20 procent räcker det inte på långa vägar för att bibehålla samma vinstnivåer som året innan.
– Det är positivt men räcker inte för att kompensera. Men vi har också minskat våra produktionskostnader när det gäller papper och tryckeri, säger Herlitz.
Hon ser ytterligare ljuspunkter framöver, trots att reklaminvesteringarna i print fortsätter att sjunka.
– Det är bra att intäkterna på nätet växer. Vi har också fler läsare än någonsin och intäkterna från vår upplaga är rekordhöga, säger hon.
Fredrik Thambert