Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DN vänder till vinst

Publicerad: 2 juni 2010, 13:29

Alla Stockholms stora dagstidningar går nu med vinst. Även Dagens Nyheter, som gjorde ett rörelseresultat på 21 miljoner kronor under första tertialet. – Och i maj ökade annonsintäkterna med 16 procent, säger vd och chefredaktör Gunilla Herlitz.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterGunilla Herlitz

truefalse

Ännu vill Gunilla Herlitz inte ropa hej.

De senaste åren har morgontidningarna varit plumpen i Bonnier AB:s protokoll: 375 miljoner back i fjol och 161 miljoner i förlust 2008. Men efter tuffa nedskärningar på DN och Sydsvenskan ser det ut att bli svarta siffror i år.

Sedan Gunilla Herlitz tog över DN den 1 november i fjol har 108 personer lämnat företaget genom avtalspension, överflyttning till Bonniers digitala säljföretag Bink, uppsägningar och naturlig avgång.
– Vi är under 400 personer totalt, berättar Gunilla Herlitz. Våra kostnader har minskat med 40–50 miljoner kronor.

Hårdbantningen har bidragit till det positiva rörelse­resultatet: 21 miljoner plus de fyra första månaderna mot 35 miljoner back samma tid i fjol. Kostnaderna för att göra sig av med personal har, som brukligt när en ny vd träder in, bokförts på föregående år då de också beslutades.
– Vi överträffar budget, säger Gunilla Herlitz. Men annonsförsäljningen i början av året var lägre än 2009. Det är först med majs siffror som vi slår föregående år. Jag tror att vi kan göra en vinst i maj på ytterligare 10 miljoner.

Men hon aktar sig noga för att ropa hej för tidigt:
– Ökningen i annonsförsäljningen än så länge är marginell och kommer från låg nivå. Däremot ligger upplageintäkterna över fjolårets. Så det ser i alla fall bättre ut än i fjol.

Konkurrenten Svenska Dagbladet hade också en bra start på året. Under första kvartalet gjorde Svenskan en vinst på 19 miljoner, jämfört med en förlust på 24 samma tid 2009. Även om presstödet på 16 miljoner dras bort gick Svenskan plus under årets första tuffa månader och gjorde till och med vinst på nätet.

För varje krona som Stockholms morgontidningar sliter ihop tjänar kvällstidningarna två. Mest tjänar Aftonbladet som under första kvartalet fördubblade sin vinst till 56 miljoner kronor, varav 37 kom från papperstidningen och 19 från nätet.

Expressen ökade sin vinst under årets fyra första månader till 22 miljoner, i fjol stannade den på 6 miljoner. Även Metro ökade sin vinst under första kvartalet till 13 miljoner, jämfört med ynka 2 miljoner i fjol.

De fem stora Stockholmstidningarna gjorde under starten av 2009 en samlad förlust på 25 miljoner kronor, helt beroende på morgontidningarna. I år är den samlade vins­ten 131 miljoner, alltså drygt 150 miljoner bättre än i fjol. Trots att konjunkturen fort­farande är svajig och kvällstidningarna tappar upplaga.

Tre faktorer ligger bakom vändningen:
• Fjolårets sparprogram i Schibsted och på DN.
• Prishöjningar på lösnummer och prenumerationer.
• Den bottenfrusna annonsmarknaden har börjat tina.

Det är tuffare för Bonniers skånska tidningsgrupp Sydsvenskankoncernen, som trots återkommande sparprogram har svårt att få näsan över ytan. Rörelseresultatet för de fyra första månaderna landar kring noll. Efter avskrivningar blir det några miljoner minus. Det är ändå 30 miljoner bättre än samma tid i fjol och i nivå med budget.

Lokaltidningarna Ystads Allehanda, Trelleborgs Alle­handa och Kristianstadsbladet har klarat de senaste åren hyggligt. Problemen har funnits i Malmö, där Sydsvenskan tagit de stora besparingarna. 80 procent av koncernens förbättrade resultat kan tillskrivas besparingar. Annonsförsäljningen uppges gå bra lokalt, medan riksannonseringen går fortsatt dåligt.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.