Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

DN vill sälja skivor

Publicerad: 26 februari 2010, 12:19

DN börjar sälja skivor och böcker som tilläggsprodukter. Med start på måndag kan läsarna beställa 25 klassiska mästerverk med en minibok om kompositörerna.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Johan Othelius, privatmarknadschef på DN. Foto: Hanna Teleman

DN är den första prenumererade tidningen som satsar på tilläggsprodukter. På kontinenten är detta vanligt, men där är morgontidningarna oftare lösnummersålda.
– Vi vill ge ett mervärde åt våra kunder och utnyttja den kompetens vi har inom musikjournalistiken, säger privatmarknadschefen Johan Othelius.

69 kronor kommer en cd med klassiker samt en 50-sidig bok om kompositören att kosta. Förebilden är franska Le Monde som sålt motsvarande serier cd och böcker med stor framgång. Även spanska El Pais har sålt klassisk musik.

Läsarna i Storstockholm får den första cd:n och boken gratis, i övriga landet kan den beställas via nätet.
– Vi bjuder på Vivaldis ”Årstiderna” eftersom vi tror att det snart blir vår, säger Johan Othelius. De övriga mästerverken kan köpas med tre skivor och böcker varannan vecka. De beställs på nätet och skickas med Posten.

Projektet är ett samarbete med Deutsche Grammophon. Startdagen den 1 mars är Chopins födelsedag och hans ”Nocturner” ingår bland de första albumen. DN kör nu igång en kampanj i tidningen och på nätet samt i SBS radio.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.