Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Drakarnas bråk i New York

Publicerad: 7 juni 2010, 06:35

I april attackerade Wall Street Journal New York Times med lokalnyheter i bilagan Greater New York. Det har inte påverkat The Times upplaga. Däremot har Wall Street Journals reklamkampanjer fått The Times att ilskna till.


Ämnen i artikeln:

Wall Street JournalNew York Times

Bilagan Greater New York är ett försök från Wall Street Journal, WSJ, att sno lokala läsare och annonsörer från New York Times. Nu hävdar Times vd Janet Robinson att man hållit uppe både upplaga och annonspriser sedan WSJ:s Greater New York kom ut.

Däremot har The Times svårare med WSJ:s reklam för lokalbilagan. Roliga ”Introducing Greater New York. Ahead of the times” kunde man inte göra så mycket åt men när man satte in en annons med texten "Not Just Wall Street. Every Street" blev det liv på The Times. Texten är snodd rakt av från The Times egna annonser.

The Observer har kommit över brevet som The Times advokat har skickat till en marknadschef på Dow Jones, WSJ moderbolag, där han hotar med rättsliga åtgärder om inte kampanjen dras in.

WSJ svarade snabbt med ett brev med omisskännlig ironisk ton som inleds med ”We half-expected to hear from you. The other half thought you might have more important things to worry about.”

Men WSJ lovar att inte använda The Times copy, på ett tag i vilket fall.  Och The Times lovar nu att inte gå vidare med rättsliga åtgärder.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.