Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Eftertextmarknaden blir aldrig som förr”

Publicerad: 4 februari 2010, 15:27

Stefan Melesko, expert på medieekonomi, målar upp en mörk framtid för DN. Förutom att DN bommade att köpa Mitt-i-tidningarna har eftertextmarknaden som bilannonser med mera förflyttats till nätet i hög utsträckning: – Den annonsmarknaden har minskat kraftigt och om den kommer tillbaka lär det inte bli tal om samma priser som förr.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Stefan Melesko. Foto: Resumé

Det är inte säkert att dagens storvarsel hos DN blir det sista. En av Sveriges allra främsta experter på medieekonomi, Stefan Melesko vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, tror att DN:s chefredaktör Gunilla Herlitz får svårt att få vind i seglen trots varslen.
Enligt honom begick DN ett stort misstag när man valde bort att köpa Gisab och i stället lät GP:s ägare Stampen göra det:
– Det är smått paradoxalt att Stampen numera har större hushållstäckning i Stockholmsområdet än DN. Dock kommer ju Mitt-i-tidningarna endast ut en gång per vecka, säger Stefan Melesko.

Enligt honom äger Stampen, förutom Mitt-i-tidningarna, även tidningar som Norrtelje tidning, Lidingö tidning, Länstidningen Södertälje och en lokal tidning i Nynäshamnstrakten.

Melesko anser att det är smått obegripligt att DN övergett tanken på att vara rotad i Stockholm. Minst lika obegripligt är det att DN redan innan varslen har dragit ned på sin Stockholms-avdelning i tidningen:
– Allt pekar på att att stark lokalpress går en betydligt ljusare framtid till mötes än storstadpress. Så jag kan inte för mitt liv förstå varför man gör på det viset, säger Stefan Melesko.

Ett annat och minst lika allvarligt problem rör den krympande eftertextmarknaden, det vill säga bil-, fastighet-, bostad- och platsannonser. Här menar Stefan Melesko att mycket av intäkterna har flyttat över till webbplatser som Blocket eller andra kanaler:
– Eftertextmarknaden är nästa borta för DN och jag har mycket svårt att se varför den skulle flytta tillbaka. Om den ändå gör det då konjunkturen blir bättre lär det inte bli med samma prisnivåer som tidigare, säger Stefan Melesko.

Han är heller inte säker på att DN:s nuvarande åtgärdspaket räcker. DN:s redaktion har innan varslen nära 300 medarbetare. Även efter varslen kommer redaktionen att vara betydligt större än jos konkurrenten Svenska Dagbladet.
– Svenska Dagbladet gör en hygglig tidning. Och det skulle inte förvåna mig om de gör fler redaktionella sidor per medarbetare än DN, säger Stefan Melesko.

Han tycker att Gunilla Herlitz gör rätt när hon genomför storvarsel på DN. Stefan Melesko menar att hon inte är där för att göra sig populär, utan bringa ordning såväl publicistiskt som lönsamhetsmässigt:
– Hon verkar ändå ha fortsatt förtroende hos ledningen, säger Stefan Melesko.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.