Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen gör vapenaffär

Publicerad: 25 Oktober 2010, 07:53

I dagens Expressen publiceras ett reportage där tidningen köper en pistol i Malmö. Chefredaktören Thomas Mattsson är snabbt ute och motiverar beslutet i sin blogg. – Ibland kräver journalistiken ovanliga metoder, säger han.


Ämnen i artikeln:

Thomas MattssonDiamant SalihuExpressen

Thomas Mattsson. Foto: Björn Elgstrand.

Malmö är en stad satt i skräck av den senaste tidens skjutningar mot människor med utländsk bakgrund. Gärningsmannen har redan kommit att kallas den nya lasermannen.

Diskussionerna har bitvis kommit att kretsa kring den stora mängden illegala vapen som florerar på stadens gator. För att visa hur enkelt det är att få tag i en pistol skickade Thomas Mattsson ut reportern Diamant Salihu med uppdraget att köpa en pistol för att sedan direkt överlämna den till polisen.

I reportaget tar det bara fem timmar innan tidningen lyckas göra en affär.

I sin blogg berättar Thomas Mattsson om varför Expressen valde att använda sig av denna ”ovanliga” arbetsmetod.

” Säkert kommer också frågan att ställas om det verkligen är Expressens uppdrag att köpa insmugglade pistoler av illegala vapenhandlare? Om Expressen ska rättfärdiga "olaga vapeninnehav" med journalistik? Svaren är ja och ja” skriver han och tillägger:

”Ibland kräver journalistiken ovanliga arbetsmetoder, och reportaget om vapenköpet blev en skakande inblick i hur det går till i vissa kretsar i Malmö”.

Thomas Mattsson menar att Expressen nu har gjort en insats för att få bort ett dödligt vapen från Malmös gator, och att om någon ska hållas ansvarig för tilltaget så är det han.

Tilltaget är inte det första i sitt slag. Det mest kända exemplet är förmodligen när Jan Guillou och Arne Lemberg köpte ett automatvapen på Plattan i Stockholm 1967.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.