Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen: "Helt klart en spännande tjänst"

Publicerad: 1 Oktober 2008, 11:16

Idag lanserade Aftonbladet en ny tjänst till tidningen där läsarna genom att ”tagga” en artikel kan få ytterligare material via mobilen. Enligt konkurrenten Expressen är tjänsten jätteintressant men de vill inte kommentera när och om de kommer med något liknande.


Bild från Aftonbladets instruktionsfilm på webben.

– Det är helt klart en spännande tjänst men än så länge är det för tidigt att säga hur benägna tidningsläsarna kommer att vara till den. Men alla försök att utveckla det interaktiva är positiva. Det är viktigt att tidningsföretagen etablerar sig starkt på den här marknaden och är innovativa även på mobila plattformar, säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Digitala Medier.

Aftonbladets tjänst går ut på att olika artiklar i tidningen fått en personlig tagg. Efter att ha laddat ner en applikation till sin mobil kan användarna fotografera taggen och sedan direkt kopplas upp via internet till Aftonbladet och till det extramaterial som tidningen kopplat till artikeln. Enligt Anna Körnung, nyhetschef på Aftonbladet, kommer de till en början att tagga mellan 10-15 artiklar i tidningen.

– Vi startar där någonstans och då handlar det om allt från sport och nöje till rena nyhetsartiklar. Meningen är att det ska finnas något för alla. Däremot ska vi inte gödsla hela tidningen med taggar utan det ska bara vara när vi verkligen har något som ger ett mervärde för läsarna, säger Körnung.

Tjänsten är framtagen i samarbete med det schweiziska företaget Connvision. Inspiration till tjänsten kommer dock från Japan.
– Den här typen av beteende är väldigt stort där, fast inte på redaktionell nivå. Där används det mest till tävlingar och vid biljettköp och liknande. Vad jag vet är det här en av de största redaktionella satsningarna som gjorts, säger Anna Körnung.

Vad har det kostat?
– Det är ingen summa vi kommunicerar men mätt i kronor är det inget jättebelopp. Däremot är det många i huset som lagt ner väldigt många arbetstimmar på att få det att fungera.

Anna Körnung.

Första skedet har varit att lansera det redaktionellt. Nu kommer Aftonbladet att försöka nå ut till läsarna och till annonsörerna.
– Det här är en långsiktig satsning och det handlar om att förändra läsarnas beteende. Vi får inget betalt per användare men vi har märkt av ett intresse från mediebyråerna och kommer nu att börja kontakta våra annonsörer, säger Anna Körnung.

Aftonbladet hoppas nu att andra tidningar ska följa efter. Ett problem som kan uppstå är dock om de väljer en annan applikation än den som Aftonbladet valt att satsa på.
I nuläget vill Expressen inte svara på om de har någon liknande satsning på gång men Thomas Mattsson säger till Resume.se att de absolut ska vara en aktör som ligger i framkant även mobilt.
– Vi ökar hela tiden trafik och intäkter fast i förhållandevis låga nivåer i jämförelse med vår traditionella sajt.

Är det en framtid att satsa på?
– Det är jätteviktigt för dagstidningarna att etablera sig som marknadsledare av nyhetsinnehåll, även på mobila plattformar. Dagstidningsföretagen generellt sett i världen har varit väldigt starka på internet och det är viktigt att vi bibehåller den positionen även mobilt.

Är Aftonbladets tjänst en satsning som kan göra att ni på Expressen hamnar på efterkälken mobilt?
– Det är för tidigt att svara på. Aftonbladet är väldigt innovativa men det är svårt att i förväg veta vad som fungerar och inte.

Thomas Mattsson. Foto: Erik Esbjörnsson

Vad har ni på gång på mobilsidan?
– Det vill jag inte säga förrän vi har något att berätta. På grund av det konkurrensläge som råder vore det olyckligt om våra konkurrenter fick inblick i hur vår affärsutveckling ser ut. Men mobila plattformar är fortsatt viktiga för oss.

Om ni satsar på det här kommer ni då att välja samma applikation?
– Det är en branschintressant fråga men det är för tidigt att svara på. Du frågar om vi ska välja Blu-ray eller HD DVD. Först måste vi veta hur alla plattformar som finns fungerar. Det är inte säkert att den första är den bästa. Eller så kanske den är den bästa men användarna kanske tycker att den är för krånglig, säger Mattsson. Han tillägger.
– Sett till historien är det inte uteslutet att medieföretagen använder olika tekniker. Om man ser till hur mobiltelefontillverkarna inte har kunnat enas om en mobil-tv-standard eller hur de till och med inte ens har byggt kompatibla nät världen över. I det perspektivet är det inte uteslutet att medieföretagen kommer att använda olika teknik. Kan det etableras ett standardformat är det att föredra. Jag är för standard. Det gör det lättare för annonsörer, för medieföretagen, lättar att rekrytera personal och lättare för mätinstitutet att hitta resultat. Men det är inte säkert på något sett att det blir så.

Enligt Aftonbladet är det i nuläget ingen annan tidning eller annat medieföretag som är delaktiga i projektet.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.