Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Expressen plockade bort artikel om Åkessons hälsa

Publicerad: 28 November 2014, 15:15

Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson är sedan en tid tillbaka sjukskriven för utbrändhet.

Foto: Pressbild/Riksdagen.

En artikel med rubriken "Här är läkarens råd till Jimmie Åkesson" lades ut på Expressen.se i går – men togs strax därefter bort. Den hann refereras till av andra medier som till exempel Nyheter24.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonExpressen

Anledningen till att artikeln togs bort är enligt Expressens editionschef Mattias Lundell att den var ofärdig.

Enligt artikeln på Nyheter24 som refererar till Expressen avslöjar kvällstidningen bland annat att Jimmie Åkesson föreslås åka utomlands, enligt ett dokument som läckt från Försäkringskassan.

– Eftersom det var ofärdigt för publicering tog vi bort artikeln när vi upptäckte att den låg ute, säger Mattias Lundell.

Hur kommer det sig att den lades ut om den var ofärdig?
– Den mänskliga faktorn.

Kommer ni att publicera artikeln igen när ni anser att den är färdig?
– Det får vi se – vi har inte fattat något publiceringsbeslut än. Det är inte alls säkert underlaget ska publiceras.

Så det var inte på grund av felaktigheter i artikeln?
– Nej, inte vad jag känner till.

Artikeln lades upp i går. Hur lång tid tar det för er att läsa igenom och fatta beslut om en artikel?
– Det går inte att svara på, utan skiljer sig åt hela tiden.

Här kan du läsa Nyheter24:s rewrite av Expressens artikel.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.