Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Fallande annonsintäkter i dagspressen

Publicerad: 26 september 2013, 12:39

Sveriges dagstidningar tappade närmare en miljard i intäkter 2012 jämfört med 2011. Det visar Presstödsnämndens årliga genomgång av tidningsföretagens årsredovisningar som presenteras idag


Den nedgång i den svenska dagspressens vinstnivåer som inleddes under 2011 fortsatte under 2012. Försämringen berodde huvudsakligen på minskade intäkter. För branschen som helhet sjönk intäkterna med omkring fem procent, eller en knapp miljard. En kraftig nedgång i försäljningen av annonser i dagspressen slog hårt mot flera av landets tidningsföretag.

Den genomsnittliga nettomarginalen för de icke presstödsbärande tidningsföretagen blev 5,2 procent, jämfört med 7,6 under 2011. Det samlade branschresultatet föll därmed under genomsnittet för den period om 37 år (1976–2012) som nämndens rapportering omfattar.

För gruppen landsortstidningar med driftsstöd förvärrades de ekonomiska bekymren ytterligare. År 2012 redovisade företagen i gruppen en samlad rörelseförlust efter det direkta driftsstödet på 39 mkr, eller -6,5 procent.

Samtidigt med intäktsminskningarna sjönk kostnadsnivåerna i branschen. Sänkta kostnader till följd av neddragningar i bemanningen var här en viktig bidragande orsak. Utvecklingen under senare år visar att personalneddragningar blivit ett allt viktigare redskap för att behålla lönsamheten inom dagspressen. I takt med den för dagspressen allt mer vikande annonsförsäljningen har varslen om ytterligare neddragningar fortsatt under 2013.

Utvecklingen inom storstadspressen följde den i branschen som helhet. Två tidningar redovisade negativa resultat. Det var Skånska Dagbladet och Göteborgs-Posten. För tre tidningar, kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen samt Sydsvenskan i Malmö, förbättrades resultatet. Listan över landets lönsammaste tidningsföretag toppas även 2012 av Nya Wermlands-Tidningen och Dagens Industri. Deras nettomarginal var 20 respektive 18 procent.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.