Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Färre köper surfplattan

Publicerad: 24 juli 2013, 10:26

Efterfrågan på surfplattor sjunker trots att de används mer än någonsin, skriver Veckans Affärer.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftiPadApple

Både Apple och Microsoft överskattade efterfrågan på surplattor vilket drog ner båda bolagens resultat i de senaste bolagsrapporterna. Bakom Microsofts dåliga rapport var en nedskrivning om 900 miljoner dollar av lagret på surfplattan Surface. För att stimulera försäljningen av plattan tvingades Microsoft sänka priset med upp till 30 procent. En av anledningarna bakom den dåliga försäljningen sägs vara plattans inkompatibilitet med äldre programvara.

Även försäljningen av Apples iPad har sjunkit med omkring 14 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Det trots att Apple nyligen lanserat den mindre och billigare varianten, iPad mini.

Anledningen bakom den avtagande försäljningen är enligt Quartz en mättad marknad. De konsumenter som varit villig att betala för Microsofts och Apples dyra surplattor som endast kan ersätta datorn i viss utsträckning, har redan gjort det. Surfplattor går inte heller sönder lika fort som till exempel mobiler och byts därför inte ut lika ofta.

Trots dålig försäljning används surfplattor mer än någonsin enligt statiskt från Adobe. Statistiken visar att internettrafik från surfplattor överstiger trafiken från smartphones, trots att det i förhållande finns fler smartphone användare. Enligt en undersökning av Pew Internet & American Life Project har endast 34% av vuxna amerikaner en surfplatta medan 56% har en smartphone.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

MicrosoftiPadApple

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.