Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Filosofin heter nyheter

Publicerad: 2 september 2010, 13:11

Svenskans Näringsliv ska bli ska bli snabbare, bredare, djärvare och oumbärlig för den som vill ha koll på ekonomin. Och våga skryta om det. Mannen som ska göra det har läst filosofi, statsvetenskap och franska. – Vi ska ut och träffa fler och inte tappa bort det mänskliga mötet, säger Olle Zachrison.


truefalse

Statsvetaren Olle Zachrison insåg snart hur viktig ekonomijournalistiken är. ”Vad är politik om inte hur man fördelar ekonomiska resurser?” (Foto: Andreas Elgstrand)

Om två månader är pappaledigheten över och Olle Zachrison tar befälet över de runt 20 reportrarna på Näringsliv. Gunvor Frykholm blir kvar som operativ chef med ansvar för utveckling, ­organisation samt bilagorna Bil & Motor och söndagsbilagan N.
– Jag ska kunna fortsätta skriva, påpekar Olle Zachrison.

Det var också vad han ville efter uppväxten i Vällingby och studenten på Södra Latin. Han ville bli författare och for till Paris. Där blev det i stället två års studier i statsvetenskap innan förra årtusendet var över.

Sedan frilansade Olle Zachrison två år i London in­nan han kom hem och gick journalisthögskolan i Stockholm. Han gjorde praktik på Ekot och fick bevaka fotbolls-VM i Japan som radions frilans.

År 2003 var han ett år på TV4:s Nyheterna och fick sedan jobb som reporter och program­ledare på TV8:s ”Finansnytt”.
– Vi satt ute i Frihamnen i ett fruktansvärt kontor och jobbade med otroligt låg budget. Gästerna fick stå i ett hörn och sminka sig själva. I slutet av 2006 hade jag blivit chef och vi hade flyttat till Münchenbryggeriet.
– Vi var livrädda för DI-tv som hade dragit i gång med enorma ambitioner och 30 journalister. Vi satsade för att möta det och förlängde programmet till en halvtimme varje kväll.

I slutet av 2007 hade ”Finansnytt” vunnit Sjunde AP-fondens journalistpris och just beslutat att bränna de 50 000 kronorna på Nynäs havsbad.

Då ringde chefen och sade att DI-tv skulle börja sända i TV8. ”Kul att slås ihop med dem”, tänkte Olle Zachrison. Det blev gravöl i stället, ”Finansnytt” lades ned.

Men då hade Näringslivs dåvarande chef Martin Jönsson och E24-chefen Per Lundsjö fått ögonen på Olle Zachrison. De anställde honom på en delad tjänst.
– Jag jobbade en vecka på vardera redaktionen. Jag gillar båda tempona, ena dagen för E24 med datorn uppkopplad på en presskonferens, nästa med lite längre reportage för tidningen.

Det nya chefsjobbet är snarlikt, med skillnaden att E24 byts mot Svd.se:
– Den delade tjänsten har varit en bra skola. Jag har tänkt väldigt mycket på vilka idéer som passar bäst på nätet eller i tidningen. Nätet är inte problemet, ut med nyheterna fort och krydda med egna grejer. Den stora utmaningen är tidningen. Jag ska prioritera att driva journalistiken, lyfta blicken och stötta nyhetscheferna. En annan viktig del av uppdraget är att vara en mer synlig chef utåt.

Olle Zachrison är statsvetaren som ”ramlade in i ekonomi­journalistiken” och insåg hur viktig den är:
– Vad är politik om inte hur man fördelar ekonomiska resurser? Ekonomi och politik är så tätt sammantvinnade. Ekonomin visar vart samhället är på väg.
– I min roll är det viktigare att vara en nytänkande och spetsig journalist än att vara ekonomiskt skolad. Vi har gott om duktiga ekonomer på Näringsliv. Jag ska vara en som hittar framåt i vår journalistik.

Huvudkonkurrenten är rosa och har fyra gånger så många journalister:
– Man kan bli avundsjuk på DI för deras stora resurser. Men då blir det ännu roligare att snuva­ dem på nyheter. Men vi är en affärstidning i en komplett dagstidning som kommer sju dagar i veckan. När HQ-tillståndet drogs in i lördags kom ingen DI dagen efter. Vi är en mer berättande tidning och kan ha en elegans och finess i grafik och bilder som inte DI har. Vi kan rensa två uppslag och ge fördjupande läsning även en vardag. Vi ska vara djärvare än DI.

Men allt är inte perfekt ens i Olle Zachrisons bild av ­Näringsliv:
– Vi måste göra vårt nyhetsarbete ännu bättre. Det ska inte räcka att ha DI hem om man arbetar i näringslivet. Vi måste komma med fler avslöjanden, täcka in fler branscher och ge nya perspektiv. Det kan kräva någon rekrytering eller omorganisation av nyhetsarbetet. Vi måste ut mer och träffa mer folk. Det finns en sjuka på ­redaktionerna att alla jobbar på telefon som om de arbetade på en webbredaktion. Jag ska också träffa fler läsare och annonsörer.

Det låter dyrt?
– Vi har inte en stor påse pengar att spendera. Någon liten resursförstärkning behövs, men Svenskan har just skurit ner mycket genom avtalspensioner. Då går man inte in och börjar öka kostnaderna. Men vi ska inte banta mer.

Olle Zachrison tillhör dem som tycker att ekonomijournalistiken har blivit vassare på senare år och gillar inte när kollegerna kallas ”räknenissar”:
– Det finns ett förakt bland vissa andra journalister för ekonomijournalister för att vi skriver om bolag och pengar. Vi får står till svars för att vi inte avslöjade finanskrisen. Visst, vi ifrågasätter inte hela marknadsekonomin, det gör inte ens Vänsterpartiet längre. Men vi är ingen liten sekt som svassar för höjdarna. Vi har samma ingångsvinklar som andra journalister och en kritisk distans till makthavarna.

Olle Zachrison

Ålder: 35 år
Bor: Radhus i Stureby
Familj: Fru och två döttrar, 1 och 4 år
Inkomst: 474 000 (tax -10)
Fritid: Tennis och matlagning

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.