Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Financial Times räknar om

Publicerad: 20 augusti 2010, 07:19

Financial Times tar konsekvenserna av nya mediekanaler.  Nu sjösätter den brittiska finanstidningen ett nytt sätt att mäta upplaga.


Ämnen i artikeln:

Financial Times

Financial Times i Ipad.

Om annonsörerna får en större klarhet i Financial Times antal läsare eller om det är ett avancerat sätt att blanda bort låga läsarsiffror är ännu inte klart.

Men från och med i sommar adderar tidningen den traditionella upplagestatistiken för papperstingen med antal digitala läsare.

Enligt de senaste mätningarna sjönk tidningens pappersupplaga med 4,8 procent till 378 497 exemplar. Men enligt de egna mätmetoderna var upplagan 563 026.

Eftersom Financial Times har byggt upp en egen variant på betalmur och ska ta betalt för Ipadläsarna finns det relevans för Financial Times att summera båda kanalerna.

– Våra läsare är i alt högre utsträckning plattformsneutrala och våra mätmetoder ska spegla de förändrade beteendet, säger John Ridding, vd på tidningen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Financial Times

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.