Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Företagarförbundet i storbråk med Pool Media

Publicerad: 9 april 2010, 12:42

Det råder fullt krig mellan Företagarförbundet och Pool Media efter att avtalet mellan dem avbröts vid årsskiftet. Företagarförbundet anklagar Pool Media för att utnyttja deras medlemsregister. Pool Media svarar med att hota med stämning för avtalsbrott.


truefalse

Klagomålen och anmälningarna mot Småföretagarns riksförbund har ramlat in i rask takt. Svensk Handel har fått ta emot 80 anmälningar.

Per Lidström, Företagarförbundet och Morgan Falk, Pool Media.

I nära ett decennium har Pool Media hjälpt Företagarförbundet att få nya medlemmar samt förnya avtalet med existerande. Vid årsskiftet sades samarbetet upp:
– Ett samarbete är inte bara kronor och ören. Vi hade nått vägs ände, säger Per Lidström, ordförande för Företagarförbundet.

Pool Medias vd och grundare, Morgan Falk, räknar med att stämma Företagarförbundet på mångmiljon­belopp:
– Den 30 december fick vi ett brev från Företagar­förbundet där man regelvidrigt sade upp avtalet tre år i förväg. Efter ledigheterna hade vi 4–7 januari på oss att lösa situationen och slippa permittera 25 anställda.

Efter att Företagarförbundet hade sagt upp avtalet startade
Pool Media en direkt konkurrerande verksamhet, Små­företagarnas riksförbund.
– Efter två tidigare förhandlingar med Per Lidström upplevde vi honom som oseriös. Vi valde att då skapa Småföretagarnas riksförbund för framtida bruk, säger Morgan Falk.

När avtalet bröts dröjde det inte länge förrän Pool Media kontaktade företag direkt från Företagarförbundets medlemslista, hävdar Per Lidström:
– Medlemmarna trodde att man hade förlängt avtalet hos oss, medan man i själva verket blev medlem hos Småföretagarnas riksförbund. Vi informerade om att Små­företagarnas riksförbund inte har någon koppling till Företagarförbundet, säger Per Lidström.
– Det är minst sagt märkligt att Pool Media drar i gång en liknande förening, Små­företagarnas riksförbund, och bearbetar våra medlemmar, säger Per Lidström.
– Vi ska stämma Företagarförbundet för avtalsbrott. Nu anlitar de dessutom ett annat bolag för att smutskasta Småföretagarnas riksförbund, ­säger Morgan Falk, vd på Pool Media.

Från den 16 februari till i dag har Svensk Handel fått in 80 klagomål kring Små­företagarnas riksförbund samt en rad polisanmälningar­. Ett exempel låter så här:

”Dom ringer upp på exakt samma sätt som Företagarförbundet och beter sig på ett synnerligen vilseledande sätt för att man ska gå med som medlem. När man sedan får orderbekräftelsen är den en exakt kopia av Företagarförbundets orderkännande, men med en lite annorlunda logo.”

– 80 klagomål är inte något rekord, men för när­varande är Pool Media ett av de före­tag som vi får in allra mest klagomål kring, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på Svensk Handel.

Morgan Falk menar att det inte är konstigt att många företag har kommit in med klagomål till Svensk Handel. Han hävdar att Före­tagarförbundet, med hjälp av telemarketingleverantören Vendator, bedriver en smutskastningskampanj:
– De säger att man ska ringa och anmäla Pool Media. Det har man säkert sagt till
5 000–10 000 företag. Så att vi har hundratalet klagomål emot oss hos Svensk Handel är inte så konstigt, säger han.

Han menar också att Småföretagarnas riksförbund i halvsidesannonser i Expressen, GP och Kvällsposten per den 21 och 28 mars har informerat om den nya organisationen, just i syfte att undvika förväxling med Företagar­förbundet:
– Styrelsen har också beslutat att vi från och med april skickar en följesedel med samtliga orderbekräftelser för att man inte ska kunna förväxla oss med Företagar­förbundet, säger Morgan Falk.

I vanliga fall vill inte Dick Malmlund ta ställning för den ena eller andra sidan, men i just fallet Pool Media rör det sig om så många klagomål att Svensk Handel måste reagera, resonerar han:
– Om marknaden ser ut så här lär ingen våga använda callcenterföretag framöver. Pool Medias metoder strider mot alla etiska regler.

Hos Företagarna Syd har  många medlemmar hört av sig kring Pool Media:
– Vi tar 3 000 kronor i medlemsavgift, men man hade erbjudits ett lägre pris. Då kände vi oss tvungna att gå ut med en varning på vår webbplats, säger Thomas Mattsson, analytiker på ­Företagarna Syd.

Småföretagarnas riksförbund har en medlemstidning som trycks i exakt lika många exemplar som antalet medlemmar hos Företagarförbundet, det vill säga 35 000. Hur kommer detta sig?
– Det är inte spikat. Vid årets slut hoppas vi ha 20 000–25 000 medlemmar, säger Morgan Falk.

Svenska Callcenterföreningens generalsekreterare, Pia Krantz, är bestört:
– Det är första gången som jag hört talas om något liknande. Då ett samarbete avbryts är grundregeln att allt material ska gå tillbaka till uppdragsgivaren.

Förutom traditionell callcenterverksamhet bedriver Pool Media konsultation inom marknadsföring, reklam och tidningsutgivning.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.