Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Förlusterna fortsätter för Metro

Publicerad: 19 oktober 2009, 11:58

Metrokoncernen redovisar ännu en förlust. Tredje kvartalet slutade med en förlust på 8,6 miljoner euro. Den svenska upplagan går också back, men förbättrar fjolårets resultat med hela 3 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

MetroPer Mikael Jensen

Per Mikael Jensen, vd på Metro International.

Metro borde drabbas hårdare än betalda morgontidningar när annonsmarknaden rasar, eftersom intäkterna bara kommer från annonsörerna. Och visst har Metro det tufft. Intäkterna på 57 miljoner euro i fjol är nu nere i 42,5 miljoner euro. Men då har Metro avvecklat ett antal verksamheter under perioden. Tittar man istället på jämförbara tidningar är annonsnedgången på 8 procent, vilket får sägas vara ganska hyggligt.

Vd Per Mikael Jensen konstaterar att Metro tar marknad från de flesta konkurrenterna. Men han tror inte på någon snabb vändning. Resten av 2009 kommer att bli ungefär lika usel som inledningen av året. Under 2010 spår han att marknaderna kommer att bli bättre och att det kommer att få en direkt inverkan på Metros affärer.

Den svenska verksamheten redovisar en förlust på 43 000 euro. I rapporten står att huvudtidningen går med vinst, men Metro Bostad tynger resultatet. Barteraffärer påverkar också resultatet negativt.

Metros vd i Sverige Andreas Ohlson.
– Vi har förbättrat resultatet med 3 miljoner jämfört med ifjol. Efter att konkurrenterna försvann har vi förhandlat om våra distributionsavtal, vilket är den största förklaringen till förbättringen.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

MetroPer Mikael Jensen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.