Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

”Framgången hänger på produktutveckling”

Publicerad: 16 augusti 2010, 13:57

Balansgången mellan att höja priset och samtidigt hålla upp sin upplaga är svår. – Marknaden för tidningar som inte utvecklas är kraftigt nedåtgående. Framgången hänger på produktutveckling, säger Raoul Grünthal, koncernchef på Schibsted Sverige.


Ämnen i artikeln:

Raoul GrünthalAftonbladetSvDSchibsted

Raoul Grünthal om framtiden för dagspressen. Foto: Sören Andersson.

En av faktorerna bakom SVD och Aftonbladets ökade intäkter under det senaste halvåret är att de har lyckats ta mer betalt. Framförallt är det helgprodukterna som har gått bra trots att prishöjningar har genomförts. Aftonbladets Söndags-bilaga kostar till exempel 10 procent mer nu men håller fortfarande en stabil upplaga, enligt Raoul Günthal. Svaret är att hitta utrymme för prishöjningen genom att utveckla produkten.

Han menar att tidningsbranschen tidigare var väldigt volymstyrd och därför inte vågade ta tillräckligt med betalt för sina produkter. Det är en tanke som hänger kvar än idag, trots att alla har tappat kraftigt i upplaga de senaste decennierna.

– Många ligger fortfarande på en för låg prisnivå. Men det är klart att det är väldigt individuellt för de olika tidningarna hur   mycket utrymme de har att höja priset, säger han.

En av utmaningarna inför framtiden är att skapa mer utrymme för prishöjningar genom att hitta nya vägar att förnya och utveckla produkterna. Att kunna ta betalt på nätet är kanske det som diskuteras mest just nu, och hur framtiden kommer att se ut där är fortfarande för tidigt att sia om.

– Det är en stor utmaning för hela branschen. Aftonbladet plus kan man väl säga är marknadsledande på det i dagsläget. Men vi tittar hela tiden på nya modeller, säger Raoul Grünthal.

Någon större förändring på det området ligger dock fortfarande en bra bit in i framtiden.

En annan möjlighet att ta extra betalt är tilläggsprodukter till papperstidningarna. En stor framgång när de lanserades men som nu är på dekis.

Trots att Schibsted Sverige har sett en tydlig nedgång i det segmentet under året är de här för att stanna.

–Trenden är att försäljningen har minskat under våren men vi har fortfarande en god marginal. Varje varumärke måste hitta relevanta produkter som fungerar, och utvecklingen nu är att göra utbudet spetsigare. Det räcker inte med att bara ha en kanal och ett billigt pris, säger han.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.