Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Här är journalisternas mardrömsord

Publicerad: 30 december 2014, 09:52

Stefan Löfven.

Foto: Magnus Länje/Pressbild.

Decemberdealen, julöverenskommelsen eller bara kort och gott juldealen. Alla har sitt sätt att hantera "Decemberöverenskommelsen". – Det ser helt enkelt förfärligt ut, säger Thomas Sundgren, redaktör och tf. ansvarig utgivare på Omni.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetOmni

När statsminister Stefan Löfven i lördags förklarade att alliansen och regeringen kommit överens om den så kallade "Decemberöverenskommelsen" var det troligtvis många redigerare som suckade djupt och slet sitt hår.

– Bara ordet överenskommelse är ganska mycket för långt – lägg då till december också, säger Niklas Ornerud, redigeringschef på Aftonbladet.

Kvällstidningen insåg problemet och det togs ett beslut för att gå runt det.

– Vi skulle kalla det julöverenskommelsen i stället, men det verkar inte riktigt ha slagit igenom. I tidningen har vi konsekvent valt att inte använda "decemberöverenskommelsen" i någon rubrik över huvud taget – det går helt enkelt inte, säger Niklas Ornerud.

Kan man säga att det här är ett mardrömsord för en redigerare?
– Det kan man utan problem säga faktiskt.

Han får medhåll från Thomas Sundgren på Omni.

– Det ser helt enkelt förfärligt ut och funkar inte för någon. Jag ser att Expressen har avstavat det för att få ner ena halvan av ordet på en annan rad. Det är bara att ta skeden i vacker hand, säger han.

Precis som hos Aftonbladet har Omni valt att använda decemberöverenskommelsen i brödtext, men inte i rubrikerna.

– Som rubrikord är det lika olämpligt som "Finansdepartementet". Därför har vi försökt göra lite annorlunda – vi har försökt lösa det på något annat sätt. Men vi har inte använt "överenskommelsen" som rubrikord heller.

Han säger att de försöker undvika formella ord i rubriker över huvud taget.

– Man vill ha en intresseväckande rubrik, så det är möjligt att man skulle ändrat ordet även om det hade varit ett kort ord. Decemberöverenskommelsen är ett jobbigt ord för rubriksättning, men det finns sätt att komma runt det där.

Finns det någon risk att läsarna missuppfattar vad som är grejen?
– Nej, jag tycker inte det. Omni har en ganska strikt policy att inte göra som andra medier – utan vi talar alltid om vad nyheten är redan i rubriken. Vi försöker inte jaga klick med hjälp av rubrikerna. Det tycker vi är schysst. Vi är så tydliga i vår rubriksättning och vinjettering att vi inte riskerar missförstånd – då känner sig inte läsarna lurade.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

AftonbladetOmni

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.