Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Helin: Snacka inte bort en dålig match

Publicerad: 24 Januari 2008, 09:32

Aftonbladet bryter traditionen och säger rakt ut vad det handlar om när man redovisar dagens Orvestosiffror. – Man ska inte snacka bort en match, jag gillar inte det, säger Aftonbladets chefredaktör Jan Helin.


Jan Helin. Foto: Erik Esbjörnsson

Orvestosiffrorna har alltid haft en särskild status på svenska tidningsredaktioner. Aftonbladets chefredaktör Jan Helin kallar fenomenet ”Stora ljugardagen” och väljer nu att göra helt om. I dagens tidning försöker man inte trixa med siffror som vanligt utan redovisar upplageförändringarna som de faktiskt är, utan förbehåll.

– Vi visar siffrorna precis som de ser ut. Branschen har ett intresse av att veta precis hur de ser ut, säger Jan Helin till Resume.se.

”I dag kommer ett antal redaktörer i Sverige vara kreativa över gränsen till det komiska för att förklara bort ett besvärande faktum” skriver han på sidan där Resumés reporter Leif Holmkvist också får ge sin syn på saken i en separat intervju.

– Den som söker svar på hur det är får inget svar. Man får en massa i och för sig begåvade vinklingar men jag ville bara göra det spikrakt.

Jan Helin menar att det finns befogad kritik mot Orvesto och säger att undersökningen har brister. Men eftersom man accepterat Orvesto som branschstandard ska man redovisa siffrorna.

– Sedan kan man skryta när det går bra. Jag tycker att Orvesto var ganska positiv den här gången. Det är tråkigt att vi minskar och följer upplagetappet. Men det finns glädjeämnen, som de bilagor som hittat sin publik och Sportbladet som är så otroligt starkt.

Är det här en invit till Expressen?
– Nej. Expressen gör som Expressen vill.

Vad vill du uppnå?

– Jag vill vara rak med branschen. Läsarna är intresserade av hur många som läser tidningen. Branschen vill veta hur det ser ut jämfört med förra tertialet. Då tycker jag att man berättar hur det förhåller sig. Jag fattar inte – man ska inte snacka bort en match, jag gillar inte det. Tell it like it is.

I Aftonbladet påpekar Jan Helin att Orvesto byter mätmetod vilket gör att inga nya siffror redovisas för mediesajterna. ”De som kommunicerar något annat i dag använder gamla eller okontrollerade siffror”.

Nedryckaren i Expressens Orvesto-artikel lyder: ”50 000 fler valde webben för att kolla in nyheterna”.

Resume.se har sökt Expressens chefredaktör Otto Sjöberg för en kommentar.

Läs mer: Vem skröt bäst efter Orvesto?

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.