Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Helin: "Väcker oro och frågor"

Publicerad: 18 November 2014, 11:27

I morse gick Aftonbladet ut med att 30-40 tjänster försvinner på tidningen. Medarbetarna informerades på ett möte som hölls 09.30. – Det är för tidigt att säga vilka eller hur många medarbetare som berörs. Men det är klart att det väcker oro och frågor, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetHärligt HemmaSofis ModeJan Helin

Beskedet om tjänsterna som förvinner kommer samtidigt som Aftonbladet meddelar att produktionen av featuremagasinen Wellness, Härligt Hemma, Sofis Mode och Resa läggs utanför huset. Men det står inte klart vem som tar över produktionen.

– Vi inleder den processen nu. Vi har tidigare exempel på featurebilagor som produceras på ett annat sätt än inne i huset – till exempel vår biltidning. Nu tittar vi på att utvidga det, vilket är en process som kommer att vara färdig i juli 2015, säger Jan Helin.

Resumé rapporterade redan förra veckan att Aftonbladet behöver spara 40 miljoner kronor nästa år – att kapa tjänster är tidningens sätt att uppnå detta. Men Jan Helin vill inte uttala sig om hur många personer som berörs eller vilka.

– Det är viktigt att komma ihåg att tjänster inte är samma sak som personer. Exakt vad detta resulterar i kommer att tas fram i förhandlingar med facket. Jag vill respektera den processen och inte uttala mig om frågor som rör förhandlingen än.

Kan du säga om det är anställda på Aftonbladet eller på Schibsted Media som berörs i första hand?
– Det är för tidigt att svara på och beror på hur avgångsvederlagen som vi erbjudit på Aftonbladet faller ut. Vilka som berörs är också ett föremål för förhandling av facket.

När beräknas förhandlingarna vara klara?
– Det kan jag inte svara på. Det måste få ta den tid som krävs.

Du informerade personalen om detta i morse. Hur mottogs beskedet?
– Det är två saker vi försöker göra här – dels att involvera medarbetarna i en digital omställningsprocess och dels att ställa om för print och göra det till ett affärsområde. Vi både satsar och bromsar. Reaktionerna var samlade och sakliga men det är klart att det väcker en del oro och frågor.

I förra veckan skrev vi att 25-30 redaktionella tjänster skulle försvinna. Det finns uppgifter om att du förnekade detta på mötet som hölls för medarbetarna i förra veckan. Stämmer det?
– Det jag sa då var att de uppgifter ni publicerade inte fanns med i Aftonbladetrapporten. Därför var den uppgiften felaktig.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.