Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Helin: ”Vi ligger längst fram”

Publicerad: 13 februari 2013, 08:21

Jan Helin.

Foto: Magnus Helander.

Aftonbladet gjorde ett rekordresultat i fjol, trots att omsättningen sjönk. Det är satsningarna på webb och mobilt som är den enskilt största förklaringen, enligt chefredaktören och vd:n Jan Helin.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Tidningen lyckades höja sitt resultat med 2 miljoner kronor till 312 miljoner jämfört med 2011, trots att omsättningen sjönk. Papperstidningen står alltjämt för majoriteten av intäkterna, men det är online och mobilt som växer medan den traditionella affären krymper. Dessutom växer de nya områdena med betydligt högre marginal.  
– Den enskilt främsta förklaringen till att vi lyckas öka är tillväxten i online och i synnerhet i mobilt. Vi ökar 18 procent i online och mobila intäkterna landar på 75 miljoner kronor. Det här är det högsta resultatet i svensk dagspress, säger Jan Helin.

Till skillnad mot Expressen har Aftonbladet länge lyft fram sina digitala satsningar. Jan Helin har vid många tillfällen påpekat att annonsintäkterna nu är högre i de digitala kanalerna än i papperstidningen, som framöver ska ses som en biprodukt. Det är "online first" som gäller.
– Skillnaden mellan oss och de andra tidningarna är att vi ligger längst fram i strukturomvandlingen och lyckas tjäna pengar online. De andra drabbas hårdare av printnedgången eftersom de inte har en digital affär.

Men allt är inte en dans på rosor. Under det fjärde kvartalet i fjol minskade Aftonbladets intäkter markant, liksom resultatet. Jan Helin menar dock att det inte riktigt går att jämföra.  
– Det är klurigt. Om du jämför med Q4 2011 så var det extremt för vår del. Vi hade flera engångseffekter som höjde resultatet. Marginalen är fortfarande 15 procent. Nedgången svarar inte mot någon viktig förändring i marknaden. Vad vi kan se är att vi hade en annonsnedgång i print. Men det kompenserades av onlineffekterna.

Ingången av 2013 beskriver han som positiv, och att kvällspressen generellt sett verkar klara sig bättre än morgontidnignarna när annonsörerna flyttar sina investeringar bort från papperstidningen. Framöver väntar ytterligare satsningar, framför allt på en ny mobilsajt och webb-tv.  
– Det som står närmast nu är att ta liverapprotering till nästa steg, och det handlar framför allt om tv. Vi kommer också att utveckla nya programformat.

Hur ser du på möjligheterna att tjäna pengar på webb-tv?
– Goda så länge vi har tittarna. Det är en utmaningen eftersom det är ett nytt område. Det saknas en begriplig webb-tv-valuta, och det är upp till oss att skapa en trovärdig sådan. Vi märket ett stort intresse bland våra annonsörer för det.

MMS har en sådan. Ni ska inte gå med där?
– Jag ska titta noggrannare på den. Men problemet är när en bransch sätter sig ned och ska bestämma hur man ska mäta. Et lyckokast för oss var att skapa en trovärdig revision för vår upplaga av en extern part. Det finns problem när branscher som befinner sig i en strukturomvandling hittar en valuta som inte säger att förändringen inte äger rum.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

AftonbladetJan Helin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.