Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ingen vill hålla i yxan

Publicerad: 21 januari 2009, 15:26

Aftonbladets nya organisation är försenad och tidningen saknar affärsområdeschef. Nu tvingar krisen fram ökat samarbete med Svenskan och tuffa nedskärningar. 50–100 tjänster väntas försvinna inom Schibsted Sverige i år. – Vi ska minska bemanningen kring kvällstidningen, säger Aftonbladets vd Carl Gyllfors. Men de siffrorna har jag inte hört.


Ämnen i artikeln:

AftonbladetCarl GyllforsSchibsted

truefalse

Carl Gyllfors står utan chef för Aftonbladet. Foto: Aftonbladet

På torsdag sätter sig Schibsted Sveriges chefer i en tvådagarskonferens för att mejsla fram nya samarbeten. Schibsteds koncernchef Kjell Aamot har på en ”roadshow” bland investerare lagt upp ribban: 600 miljoner ska sparas i år, i huvudsak genom nedskärningar.

De svenska Schibsted­cheferna vet nu hur 2008 gick: Aftonbladet gör en vinst med nästan en miljon om dagen, mest tack vare Blocket som nu har sålts till Norge, och Svenskan har svårt att visa svarta siffror, ens i en högkonjunktur och med presstöd.

Men 2009 är förutsättningarna helt andra: Svenskan stirrar ner i krisekonomins svarta helvete och Aftonbladet tappar både upplageintäkter och annonspengar.

Om två år ska Schibsted Sverige flytta samman i ett mediehus. Men samarbetet kan inte vänta, det måste inledas nu om Svenskan ska överleva lågkonjunkturen. I regeringens skrivelse till EU om presstöd skrivs rakt ut att Svenska Dagbladet riskerar nedläggning om den inte får fortsatt statsunderstöd.

Arbetet med att hitta samarbeten mellan Svenskan och Aftonbladet har pågått i arbetsgrupper i ett halvår. En källa berättar att det handlar om två parallella spår:

- Frigöra personal som kan utveckla nya affärer genom att integrera webb och papperstidning.
   - Minska personalen, inte minst på Aftonbladets papperstidning samt inom it och administration genom sam­arbete med Svenskan.

Men Aftonbladets nya organisation med fyra affärsområdeschefer under koncernchefen Carl Gyllfors har ännu inte kommit på plats. I tre månader har Carl Gyllfors letat efter en affärsområdeschef till tidningen. Personen som tar jobbet ska också verkställa en rad tuffa beslut.

Enligt Resumés källor handlar det om att banta bort minst 50 tjänster inom ett år. Lika många tjänster kan sparas genom samarbeten.

Jobbet var vikt för Pontus Gustafsson, vd för nedlagda Punkt SE och tidigare försäljningschef för Aftonbladet. Han tackade nej och flyttade hem till Örebro. Mats Eriksson, chef för Aftonbladet Tillväxtmedier uppges också ha tackat nej. Helena Westin, chef för Schibsteds bolag för rörlig bild, har utpekats som lämplig, men inte fått jobbet. Anna Settman, vd för Nya medier är barnledig och uppges vilja fortsätta som webb-vd.
– Bättre rätt än fort, säger Carl Gyllfors. Jag upprätthåller båda tjänsterna precis som tidigare. Jag räknar med att ha en chef på plats de närmaste månaderna.

Aftonbladet och Svenskan samarbetar redan inom vissa annonspaket, redaktionellt genom det samägda E24 och skapar i dagarna en gemensam it-avdelning. Ett ökat sam­arbete inom administration, annonsförsäljning, inköp och på webben ska diskuteras vid dagens konferens.

– Vi ska jobba smartare och effektivare. Vi har tillväxt på alla områden utom kvällstidningen. Där kan vi minska bemanningen och frigöra personal för nya affärer. Men om koncernen har lika många anställda om ett år vågar jag inte ens gissa.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.