Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Jag kände inte till Reklamombudsmannen"

Publicerad: 30 mars 2010, 15:09

Aftonbladet har på kort tid fällts två gånger av Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Tidningens stf utgivare Lena Mellin var inte förberedd.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenLena MellinAftonbladet

Lena Mellin, stf utgivare på Aftonbladet.

– Jag kände inte till Reklamombudsmannens existens innan vi fick den här fällningen, säger hon.

Aftonbladet.se fälldes förra veckan för en annons för Expekt av Reklamombudsmannens opinonsnämnd. Nu i veckan var det dags igen. Den här gången var det egna tjänsten Viktklubb som åkte dit. I båda fallen gäller det att det inte finns en tydlig skillnad mellan reklam och redaktionell text.
– Jag håller inte med RO:s fällning av Aftonbladet. Vi har en tydlig skillnad på redaktionell text och annons på Aftonbladet.

Elisabeth Trotzig tror att de senaste fällningarna har ökat kännedomen om ämbetet RO.
– Det är önskvärt att det finns en kännedom om RO:s roll i Sverige. Jag tycker att det skulle vara självklart att alla som jobbar med media skulle känna till RO. Jag tror nu att Aftonbladet och Lena Mellin känner till oss efter opinionsnämndens fällningar av dem.

Daniel Nilsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.