Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Jättesatsningen blev en flopp

Publicerad: 9 februari 2010, 08:38

Första numret av Londons nya gratistidning The London Weekly har kommit ut. Med stavfel på förstasidan och redigering på dagisnivå.


The London Weeklys första nummer totalsågas.

Någon månad efter att Murdochägda the Londonpaper och Associated Newspapers London Lite, både bittert konkurrerande gratistidningar, slängde in handduken blev det känt att ett nytt okänd mediebolag, Global Media Group, satsade 10 miljoner pund, 115 miljoner kronor, på en ny gratistidning med veckoutgivning.

Det enda som meddelade var att tidningen skulle heta The London Weekly, ha en upplaga på 250 000 exemplar och delas ut vid tunnelbanestationer vid veckosluten.

Ungefär samtidigt blev det känt att kvällstidningen The Evening Standard, uppbackad av ryske oligarken och före detta KGB-agenten Alexander Lebedev, skulle bli daglig gratistidning med upplaga på 800 000.

Trots idoga försök att avslöja vem investerarna är bakom The London Weekly har de lyckats hålla sig hemliga. Även i dag när tidningen kommit ut.

I december öppnade London Weekly sin webbsajt och redan då började konkurrenterna ana att det inte var några vana medieproducenter bakom tidningsprojektet.

Efter många spekulationer kom tidningen till slut ut nu i helgen. Och det var ingen bra premiär. I en toppbox på förstasidan hade man stavat fel till cricketspelaren Phil Tufnells namn. Toppnyheten, premiärminister Gordon Brown skulle göra avspark i en rugbymatch, var plankad från ett pressmeddelande.

De vanligaste kommentarerna av läsarna var att The London Weekly mest påminner om en illa gjord studenttidning, skriver Guardian.

Vanessa Clifford, chef på Mindshare, säger till Mediaweek att jämförelsen med studenttidning är elak – mot studenter.
– Det ser lite ut som ett skämt. Jag tror inte att den överlever länge, säger hon.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.