Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

"Kanske inte korrekt"

Publicerad: 17 Januari 2011, 14:37

Sydsvenskans reportage om främlingsfientligheten i Tomelilla hamnade överst på konkurrenten Kvällspostens sajt. Nu beklagar man missen. – Att den hamnade överst på KvP var kanske inte korrekt, säger Lars Mohlin, chefredaktör på Kvällsposten.


Ämnen i artikeln:

Daniel SandströmSydsvenskanKvällsposten

Skärmdump från artikeln på Kvällspostens sajt.

I förra veckan publicerade Sydsvenskan Niklas Orrenius uppmärksammade reportage om hatet mot muslimer i Tomelilla. Expressen gjorde bedömningen att det var så pass bra att de köpte in texten för att återpublicera den.

Men reportaget hamnade enbart i Expressens pappersupplaga och inte i systertidningen Kvällsposten, eftersom tidningen liksom Sydsvenskan har sin bas i Skåne.

Imorse hade dock texten letat sig fram till toppen av Kvällspostens sajt. Enligt uppgifter till Resume.se ledde detta till upprörda reaktioner på Kvällspostens redaktion eftersom man då upplät utrymme åt konkurrenten. En källa jämför greppet med att Expressen skulle återpublicera en artikel skriven av DN en vecka tidigare.

Kvällspostens chefredaktör Lars Mohlin menar att texten av misstag letade sig till Kvällspostens sajt.

– Det var Thomas Mattsson (Expressens chefredaktör) som köpte den. Han tyckte att den var lysande och frågade om han fick köpa den. Att den sen hamnade överst på KvP var kanske inte korrekt, säger han.

Lars Mohlin antar att det ingick i uppgörelsen mellan Sydsvenskan och Expressen att det inte skulle hamna i Kvällsposten av naturliga skäl.

– Det var kanske var ett misstag att den hamnade på vår sajt. Om det ingick i uppgörelsen med sydsvenskan att den inte skulle hamna på vår sajt så beklagar jag att det blev så. Men den är borttagen nu, säger han.

Sydsvenskans chefredaktör Daniel Sandström vill inte gå in i några som helst detaljer kring försäljningen av Niklas Orrenius reportage.

– Vi kommenterar inte våra affärsuppgörelser, säger han.

Den aktuella artikeln låg på förstasidan på kvp.expressen.se i förmiddags, men togs senare bort därifrån. Dock finns länken i skrivande stund fortfarande kvar.

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.