Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Klart med superpaketet

Publicerad: 3 februari 2010, 15:31

Fyra annonsbolag går nu samman: Land & Rike, Stormarknadspress, Dagspress Direkt och Internetsäljarna. Anders Sjösten, vd på Land & Rike blir chef för det nya bolaget.


Anders Sjösten blir vd för det sammanslagna bolagen.

Idag presenterades affären som det ryktats om länge i Mediesverige. Två stora annonspaket blir till ett.
– Vi ser det som ett sätt att kraftsamla resurserna, genom att hantera kunderna på ett ställe. Vi ska också bli en ännu starkare partner åt mediebyråerna, säger Bennie Ohlsson på Gota Media som blir ordförande för det nya gemensamma bolaget.

Det är inte klart med något namn på det nya annonssamarbetet. Bolaget siktar på att vara på plats i april. Först på agendan står nu att se över organisationen. Klart är att Johan Gahlin, vd på Stormarknadspress inte följer med till det nya bolaget.

Nya vd:n Anders Sjösten kan inte säga om det blir några nedskärningar i samband med sammanslagningen.
– Vi är sätter nu igång översynen av organisationen, så jag kan inte ge något svar idag. Men det här är en offensiv satsning och inte en besparingsåtgärd.

De sammanslagna bolaget får en omsättning som ligger upp mot 900 miljoner kronor i en högkonjunktur och 200 miljoner lägre när tiderna är sämre. Bennie Ohlsson ser gärna att bolaget når en miljard på sikt.

Det nya bolaget kommer att ägas enligt följande fördelning: 33 % FLT Media, 33 % Stormarknadspress, 22 % Hela Skåne och 11 % Addmera.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.