Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Klassiskt misstag på DN

Publicerad: 1 juni 2010, 13:24

DN:s försäljning av klassiska cd-skivor med hjälp av redaktionell text blev inte bra: – Det kändes inte riktigt bra när vi väl såg resultatet, säger Åsa Beckman, kritikchef på DN Kultur.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Åsa Beckman. Foto: Resumé

Det var i början av mars DN Kultur på bästa plats lät sin expert på klassisk musik, Martin Nyström, gå igenom 25 klassiska mästerverk. I nära anslutning till artikeln fanns en annons med texten: ”Vi bjuder på första skivan med Vivaldi, värde 69 kronor.”

Då det begav sig uppgav Åsa Beckman att satsningen är ett led i DN:s försök att hitta nya intäktskällor samt att man efter testet ska utvärdera om ett tydligt annonsspråk ska vara kopplat till liknande erbjudanden eller ej.

Nu är utvärderingen klar och DN Kultur har kommit fram till att det krävs en tydlighet kring vad som är betrakta som en fristående redaktionell text och vad som är ren reklam.
– Det var inte så att vi var aningslösa på något sätt, det var som sagt ett medvetet test. Vi måste helt enkelt pröva vart gränserna går, säger Åsa Beckman, kritikchef på DN Kultur.

Efter testet har DN:s annonser kring sitt klassiska musikerbjudande endast använt ett tydligt formspråk. Allt för att undvika eventuell sammanblandning mellan redaktionell text och annonser.

Skulle till och med Martin Nyström ha kunnat skriva en reklamtext i en ren annons?
– Nej, då skulle vår musikkritiker ha klivit in i annonsen på ett sätt som inte hade känts bra, säger Åsa Beckman.

I grunden tycker hon att DN:s satsning på klassisk musik till ett förmånligt pris är bra:
– Det här är precis sådana folkbildande satsningar som DN ska göra. Vi vill också hellre att folk lyssnar på bra musik än dålig. Men då DN samtidigt säljer skivorna blir det helt enkelt för wobbligt att skriva om det på redaktionellt plats. På det här sättet kommer vi inte att göra det igen, säger Åsa Beckman.

DN:s upplagechef, Johan Othelius, menar att DN generellt sett är noga med att skilja på vad som är annonser och vad som är redaktionell text och detta gäller även på webben.
Finns minsta tveksamhet, till exempel då annonsen innehåller mycket text och bilder och därmed liknar ett redaktionellt upplägg, skriver man tydligt att det är en annons. Samtidigt menar Johan Othelius att det är naturligt att skriva om redaktionella satsningar:
– Vi lät Martin Nyström bearbeta textmaterialet som följer med varje kompositörs skiva. Då är det också naturligt att vi uppmärksammar detta, säger Johan Othelius.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.