Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Klick betalar 165 000 för bilderna på Angelinas tvillingar"

Publicerad: 7 augusti 2008, 13:12

Brittiska Hello betalade drygt 90 miljoner kronor för bilderna Brad Pitts och Angelina Jolies nyfödda. Klick betalar 165 000 kronor – för exklusivitet i Sverige.


Framsidan på morgondagens Klick.

Anders Juhlin är redaktör för Klick. Han vill inte ange vad tidningen betalt för bilderna.
– Jag tänker inte kommentera innehållet i avtalet.

Hans Hartwig, redaktör på Frida förlag, med mångårig erfarenhet från kändis- och skvallertidningar. Han vet prislappen.
– 165 000 kronor.  Det vet jag, jag har mina kanaler och har också varit engagerad i den här frågan, säger Hans Hartwig, redaktör på Frida förlag.

Han berömmer Aftonbladets Klick-redaktion för det snabba beslutet att köpa bilderna.
– Priserna på den här typen av bilder har trappats upp de senaste åren. Och vill du vara med så måste du betala. Aftonbladet gjorde rätt. Jag hade själv inte släppt den här godbiten om jag fortfarande varit chefredaktör.
– Jämför med Expressen som istället har valt att köra ett faksimil från omslaget till Hello. Det ser väldigt cheap ut bredvid Aftonbladet, och Expressen har återigen hamnat i bakvattnet.

Sannolikt kommer Klick att öka avståndet till konkurrenten i morgon.
 – Självklart hoppas jag att det ska öka. Men det viktigaste är att ge något tillbaka till Klicks trogna läsare, , säger Anders Juhlin.

Ni drar på det över 11 sidor?

– Det är väldigt fina bilder och de är värda det.

Även Hans Hatwig och Frida Förlag fick erbjudandet att köpa bilderna.
– Alla har fått erbjudandet, men beslutsmässigt har vi varit i ett mellanläge efter Allers-affären. Och det är visserligen mycket pengar, men jag hade gjort fler sidor än Aftonbladets elva sidor. Sedan måste man också beklaga att Klicks papper- och tryck kvalité inte lever upp till bilderna. Det är lite tjänstefel av agenturen att nöja sig med Klick.

Det är Getty som sålt bilderna!
– Ja, och vi kommer att få se fler liknande varianter i framtiden. Det är oerhört viktigt för skvallertidningarna att ha rätten till den här typen av bilder. När jag själv drev Veckans Nu fanns alltid en förväntan från läsarna att vi skulle ha den här typen av bilder. Det är en prestigegrej.

Nu får ni konkurrens av kvällstidningarna?
– Ja, och jag har själv länge tjatat om att veckotidningarna varit för lama och låtit sig bli omkörda av kvällstidningarna.  Allers köp av Frida förlag visar också att de tänkt om, och insett att de måste bli starkare mot kvällstidningarna.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.