Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

KO granskar Citygross

Publicerad: 22 juli 2013, 14:18

Konsumentverket vill granska matkedjan Citygross kött- och vinreklam. Matkedjan har tidigare anklagats bedriva vilseledande marknadsföring vad gäller styckningen av sitt kött och polisanmälts av Systembolaget för brott mot alkohollagen.


Ämnen i artikeln:

City Gross

Citygross hamnade i blåsväder när matkedjan anklagades för att bedriva falsk marknadsföring när de påstår att deras kött är styckat i butik. Jönköpings Posten talade med kedjans huvudleverantör samt med butikschefen i Jönköping som båda instämde med att köttet inte styckas direkt i butiken. Kort därpå polisanmäldes Citygross även av Systembolaget när matkedjan började sälja vin i sin webbutik.

"I avvaktan på en tydligare lagstiftning väljer vi att polisanmäla City Gross och företaget Winefinder eftersom vi inte kan se hur den här typen av försäljning av alkohol i Sverige skulle kunna vara laglig", skrev Cecilia Schelin Seidegård, Systembolagets styrelseordförande, i ett pressmeddelande

Konsumentverket väljer därför att granska matkedjan.
– Vi behöver mer information om hur styckningen går till och marknadsföringen av vinet är inte förenliga med hur man får marknadsföra alkohol, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

Citygross har möjlighet att ändra sin reklam innan ärendet tas vidare till rätten.
– Jag tror inte att det behöver gå till domstol, jag tror att förutsättningarna för att förändra detta frivilligt är goda, säger Emma Hedge.

Alexandra Barganowski

Ämnen i artikeln:

City Gross

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.