Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 17 juli 2013, 10:20
Ny teknologi kan spåra kunder via wifi i deras mobiler. Flera amerikanska butikskedjor använder tekniken för att ta reda på kundernas rörelsemönster, skriver Dagens Nyheter.
Amerikanska varuhuskedjan Nordstrom började under hösten med ett experiment i sina 225 butiker för att lära sig mer om sina kunders rörelsemönster och köpvanor.
Kunderna spårades via trådlösa nätverk genom sina mobiltelefoner. När varuhuset informerade om att de använde sig av systemet reagerade kunderna och systemet las ner kort därefter.
Men flera butikskedjor som Bennetton, brittiska Mothercare, Family Dollar och Cabela's har börjat använda sig av liknande teknik. Systemet kan då ta reda på exempelvis kundens kön, hur länge kunden tittar på en vara och hur snabbt kunden rör sig genom butiken.
Butikerna försvarar användningen av systemet med att nätbutiker haft försprång vad gäller att få reda på information om sina konsumenter.
–Varför ska inte varuhus kunna se om någon inte handlar på grund av priset eller bara gick in för att det var kallt ute? säger Guido Jouret, general manager på Cisco till Dagens Nyheter.
Alexandra Barganowski