Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Kundtidningar nästa

Publicerad: 23 juni 2010, 13:40

TT ger sig in i kundtidningsbranschen. Det är senaste steget för företaget som blir allt mindre nyhetsbyrå och alltmer uppdragsproducent. – Styrelsen har gett oss mandat att arbeta relativt fritt på informationsmarknaden, säger vd Thomas Peterssohn som på fyra år har stuvat om rejält.


Ämnen i artikeln:

Thomas Peterssohn

truefalse

Redaktionell outsourcing blir nästa stora affärsområde, tror TT:s vd Thomas Peterssohn. (Foto: Scanpix)

Uppdragsmedia AB är TT Spektras nya dotterbolag som ska göra kundtidningar, personaltidningar och sajter på beställning. Bolaget har knoppats av från TT Spektra som har vuxit kraftigt och utvecklats från att göra tv-material och feature till att göra tematidningar, bilagor, daglig gratistidning åt UNT och en rad specialsajter.
– Custom publishing och redaktionell outsourcing är två viktiga tillväxtområden, säger Thomas Peterssohn. Uppdragsmedia ska härbärgera icke-redaktionella uppdrag. De är bara tre personer och kommer att omsätta några­ miljoner i år. Deras största kund är Metro Custom Publishing.

TT:s vd har svårt att se ­någon definitiv gräns där uppdragsjournalistiken skadar trovärdigheten och TT:s varumärke:
– Traditionell pr-verksamhets ska vi nog inte ägna oss åt. Men kundtidningar, personaltidningar, kommersiella bilagor och advertorials, visst.

Om Moderaternas Per Schlingmann vill ha hjälp med valmaterial?
– Då ska han tala med Uppdragsmedia.

Och om Lundin Oil vill ha hjälp med en kundtidning?
– Den bedömningen får Uppdragsmedias vd Henrik Kleist göra. Vi kan jobba med alla seriösa företag, organisationer och myndigheter. Jag ser inga stora risker för varumärket. Uppdragsmedia ligger i separat bolag, har egna lokaler och egen verksamhet.

Thomas Peterssohn inser att TT:s expansion krockar med ägarföretagens verksamhet, till exempel digitala kundtidningar som både TT och Stampenägda Appelberg arbetar med:
– Det kommer att dyka upp situationer där vi stöter på våra kunder och ägare på marknaden. Men vi får hantera varje enskilt fall. Jag ser inget stort problem i att vi är medieägda, tidningsföretagen försöker se till att det är olika personer som företräder dem som ägare och som kunder.

År 1999 omstrukturerades det gamla tidningsägda producentkooperativet TT totalt, fick nya strategiska mål och uppdraget att tjäna pengar. Strategin ritades av förre vd Raoul Grünthal och styrelseordföranden Gunnar Strömblad. År 2006 blev Thomas Peterssohn vd och har genomfört två stora förändringar:
– Vi har blivit en full­service­byrå för mediebranschen och gått från att leverera text till att erbjuda hela paletten för alla plattformar. Vi har vuxit utanför den traditionella mediebranschen.

Han radar upp exempel på nya kunder och uppdrag:
– Reklambranschen är en prioriterad kundgrupp för Scanpix som levererar både stillbild och rörlig bild. Vi tog ett stort kliv när vi köpte Retriever, vars kunder nästan uteslutande finns utanför mediebranschen. Retriever växer under första halvåret i år med omkring 30 procent. Företagen vill ha hjälp i den snabba medialiseringen av samhället.

Nästa stora affärsområde blir redaktionell outsourcing i betydligt högre grad än i dag, tror Thomas Peterssohn:
– Medierna är en konservativ bransch och tidningsföretagen inte tillräckligt förändringsbenägna. Men jakten på nya affärsmodeller pågår för fullt. Vi får allt fler frågor om vi kan hjälpa till att långsiktigt rationalisera och effektivisera produktionen.

TT-Gruppen har vuxit i både omsättning och lönsamhet och delat ut 61,7 miljoner kronor till ägarna de senaste tre åren:
– Alla fyra affärsområden är lönsamma, säger Thomas Peterssohn. Men bland våra 40 produkter finns några som inte är lönsamma.
– Målsättning? Att vi ska fördubbla omsättningen igen inom fem år och då finnas i hela Norden.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Thomas Peterssohn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.