Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Lät inte Skäringer vara öppen med Proviva-koppling

Publicerad: 24 mars 2014, 07:54

Mia Skäringers debattartikel i Aftonbladet

Foto: Skärmdump från Aftonbladet

Mia Skäringer ville att Aftonbladet skulle berätta om hennes Proviva-koppling, men tidningen vägrade. Det skriver hon i sin blogg.


Ämnen i artikeln:

ProvivaAftonbladet

Mia Skäringer ville att Aftonbladet tydligt skulle berätta om hennes koppling till Proviva. Men tidningen nekade med motiveringen att det då skulle verka som om hon var köpt.

Det var den 7:e mars som Mia Skäringers debattartikel, "Nu räcker det – jag har krånglat klart med min kropp" publicerades i Aftonbladet. Ganska snart efter publiceringen uppmärksammades att artikeln hade ett budskap som var snarlikt det som dryckesproducenten Provia kommunicerar och det påpekades att Mia Skäringer fick betalt för att blogga på företagets sajt.

Misstankar ventilerades snabbt om att debattartikeln var ett beställningsjobb från Proviva och det riktades stark kritik mot såväl Aftonbladet, Mia Skäringer och Proviva.

Nu hävdar Mia Skäringer i sin blogg att hon bad Aftonbladets debattredaktör Ehsan Fadakar att hennes koppling till Proviva skulle vara tydlig i anslutning till debattartikeln, men han vägrade.

"När jag och min agent kontaktade Aftonbladet var vi helt transparenta med att jag skulle blogga om hälsostress på Provivas plattform, vi föreslog för debattredaktören att länka till bloggen under texten. Debattredaktören svarade då att det inte skulle se bra ut, att det skulle se ut som om jag var köpt och läsarna skulle bli besvikna", skriver Mia Skäringer.

Hon antyder också i bloggen att detta är det sista hon kommer att prata om blogginlägget:

"Nu tar jag det jag kallar för sanningen en gång till sedan tänker jag njuta i resten av mitt liv av det faktum att min krönika var så genomäkta och skriven på det jag kallar för ren jävla magkänsla att det gör den till en av de mest delade texterna någonsin i svensk sociala medier historia."

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

ProvivaAftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.