Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Ljudduschar ska sätta fart på handeln

Publicerad: 9 Juli 2013, 08:39

Att vid läskdisken höra ljudet av en burk som öppnas eller vid mejeriavdelningen höra fördelarna med ekologiska varor kan bli en verklighet i mataffären. Svenska butiker har fått ett nytt vapen för att manipulera konsumenter, så kallade ljudduschar, skriver Svenska Dagbladet.


Ämnen i artikeln:

ICACoopLjuddesign

Ljudduschar är riktade ljud som går att rikta till en enskild plats.  Tekniken har förut använts av den amerikanska armén för att lura   fiender med ljud av trupprörelser. Det är amerikanaren Wood Norris som  ligger bakom ljudduscharna och presenterade uppfinningen under Ted Talk.  Även militären var från början skeptisk till uppfinningen  och hånade  den först för att senare inse dess fördelar.

Det är just förmågan  att rikta ljudet till en enskild plats som lockar svenska matbutiker då  det ses som ett effektivt sätt att påverka konsumenternas köpbeteende.  Margareta Andersson på ljuddesignföretaget Lexter har gjort tester på  både Ica och Coop menar att rätt ljud ökar försäljningen. I ett fall  placerades en riktad högtalare vid en hylla med läsk under en vecka  i  fem olika butiker. Ljudet kom från en läsk som öppnades, isbitar som  lades i ett glas och ljudet av dryck som hälls upp i glaset.  Försäljningen av den aktuella läsken ökade med i genomsnitt 60 procent.

Teknologin  har funnits tillgänglig i flera år men främst använts vid utställningar  på museer som till exempel Etnografiska, Fotografiska och Magasin 3.  Det är först nu som matbutiker börjar intressera sig för tekniken.

–  Min förhoppning är att det kommer att vara ett inslag som tillför  kunden något. Och fördelen är att jag som kund kan välja om vill ha  ljudet eller inte. Om jag inte vill ha ljudet, kan gå en halvmeter åt  sidan och så är det borta, säger Margareta Andersson till Svenska Dagbladet.

Alexandra Barganowski


Ämnen i artikeln:

ICACoopLjuddesign

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.