Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Madde-effekten

Publicerad: 29 november 2010, 11:14

DI skickade ut magasinet Weekend till en miljon hushåll. Resultatet: Tusentals nya prenumeranter och jublande annonsörer. – Det överträffade våra vildaste förväntningar, säger Carl-Johan Thorsell, försäljningschef på Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

DI WeekendDagens Industri

Miljonnumret av DI Weekend.

För en dryg vecka sedan delade DI ut en present till Sverige rikaste hushåll. En miljon exemplar av helgmagasinet Weekend skickades ut för att öka kännedomen om tidningen och öka antalet prenumeranter. Toppstoryn var en intervju med prinsessan Madeleine som i sin tur toppade de båda kvällstidningarna samma dag.

– Det överträffade våra vildaste förväntningar. Det var ett fantastiskt genomslag som vi inte riktigt hade planerat för, säger Carl-Johan Thorsell.

En vecka efter numret har man fått tusentals nya prenumeranter, och enligt Carl-Johan Thorsell strömmar det fortfarande in nya anmälningar.

– Det är för tidigt att säga hur många det blir, men det handlar om tusentals, säger han.

Samtidigt menar han att de nya prenumeranterna bara är en ”skön bonus”. Huvudsyftet var att skapa pr kring tidningen och öka kännedomen om innehållet.

Hur har det tagits emot av annonsörerna?

– Det får egentligen Erik Lennmark (annonschef reds. anm.) svara på, men jag kan nog säga att annonsörerna har varit jättepositiva.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

DI WeekendDagens Industri

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.