Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Madeleine-effekten

Publicerad: 28 April 2010, 11:19

Resume.se kan avslöja att Aftonbladet och Expressen ökade försäljningen med runt 100 000 exemplar var totalt på förra veckans följetong om prinsessan Madeleine och Jonas Bergström.


Ämnen i artikeln:

MadeleineAftonbladetJonas BergströmExpressen

I onsdags då kvällstidningarna drog rejält på norskan Tora Uppstrøm Bergs berättelse i norska Se & Hör, om natten med Jonas Bergström, sålde Aftonbladet och Expressen uppemot 40 000 extra exemplar var – Aftonbladet som har större upplaga sålde något mer än Expressen.

Resten av dagarna med toppnyheter om kärlekskrisen gav  en försäljningsökning för Aftonbladet och Expressen på 10 000-20 000 exemplar var per dag.

– Det är relativt små effekter. Traditionellt är det inga otroliga plussiffror för hovet-nyheter. Men det är ändå rätt bra för att inte vara en stor nyhetshändelse, säger en initierad källa till Resume.se.

Varken Aftonbladet eller Expressen vill uppge några försäljningssiffror.

Såväl Aftonbladet som Expressen har deklarerat att de nu avslutat jakten på Madeleine, som nu befinner sig i New York.

Expressens senast redovisade TS-upplaga per utgivningsdag (februari) låg på 283 400 exemplar. Aftonbladet hade 333 200 exemplar per utgivningsdag i december, enligt TS.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.