Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 30 juli 2013, 10:12
Foto: Colourbox.
Medieägare hoppas på större inflytande över annonspriser tlll följd av Publicis/Omnicom-sammanslagningen, skriver Adweek. Men det är inte säkert att så blev fallet.
Publicis/Omnicom-fusionen bildar en massiv amerikansk-fransk koncern där medie-, reklam- kommunikation- och PR-byråer som tidigare konkurrerade med varandra nu, direkt eller indirekt, hamnar under samma ledning. Många av byråerna som nu ingår i koncernen hoppas på att fusionen kommer att ge dem övertag eller större inflytande vid förhandlingen av annonspriser med till exempel mediebolag. Speciellt då Publicis/Omnicom-gruppen tillsammans beräknas omfatta 40 procent av en marknad som tidigare sex reklamkoncerner delade på.
Andra menar att den verkliga orsaken bakom fusionen är att båda reklamjättarna ser potential i att spara över 500 miljoner dollar årligen på interna synergier och skalbarhet. Men annonspriser förväntas vara bestående enligt experter som Adweek talat med.
Många chefer i den digitala sfären är inte inställda på särskilda förändringar i samband med fusionen. Jason Krebs, marknads- och försäljningschef på webbproduktionsbolaget Blip förklarar för Adweek att annonspriser beror främst på vilken typ av kund det är snarare än vilken byrå kunden kommer ifrån.
En Wallstreet analytiker som pratat med Adweek menar att det fortfarande främst är kvalitet på det byrån säljer som kommer att styra priser och inte ägarstrukturen. Så länge innehållet i det byråerna säljer håller den nivån som kunden vill ha kommer de vara villiga att betala för det.
Det återstår att se vilka förändringar branschen står inför i samband med Publicis-Omnicom fusionen. Bolaget står först inför en utredning av EU-komissionen på grund av konkurrensskäl. Om utredningen går smidigt kan fusionen vara klar till slutet av året.
Alexandra Barganowski