Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro behöver över en halv miljard

Publicerad: 5 Februari 2009, 08:34

Metro Internationals försäljning föll med 11 procent till tre miljarder kronor under 2008. Rörelseförlusten är över 200 miljoner. Men Metro Sveriges vd Andreas Ohlson går mot strömmen och redovisar vinst: – Jag är särskilt glad för att vi klarade nolltillväxt fjärde kvartalet trots att vår platsannoonsering föll med 30 procent.


Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Andreas Ohlson är vd för Metro i Sverige.

Metro Internationals stora förlusthål är USA och Spanien som går med 110 miljoner i rörelseförlust under 2008.

Formellt redovisar Metro International en vinst på 180 miljoner, men den beror på att Schibsted förra våren betalade 350 miljoner kronor för 35 procent av svenska Metro.

Metroledningen begär nu nya pengar av aktieägarna. Bolagsstämman i vår väntas besluta om en nyemission på 550 miljoner kronor. Huvudägaren Kinnevik garanterar hela nyemissionen, vilket antyder att intresset från övriga aktieägare förväntas vara ljummet.

Metros börsvärde kollapsade i fjol och aktien handlas kring 70 öre. Det ger ett värde på hela koncernen på 370 miljoner kronor eller ungefär vad Stampen betalade för Södermanlands Nyheter.

Men i Sverige går det hyggligt sedan konkurrenterna Punkt SE lagts ner och City blivit tredagars.

Under fjärde kvartalet gjorde Metro ett rörelseresultat nära 40 miljoner kronor och omsatte 200 miljoner.
– Om man räknar bort nedlagda Metro Bostad klarade ”gröna Metro” nolltillväxt under det fjärde tuffa kvartalet, säger vd Andreas Ohlson. Vi har kompenserat det stora bortfallet av platsannonser bland annat Metro Custom Publishing och ökade intäkter från lokala detaljister.
– 15 procent av våra intäkter kommer i dag från aktiviteter utanför papperstidningen, till exempel Club Metro, Online och sampling soch det är en ökning med 30 procent.

Andreas Ohlson vill inte säga exakt hur helåret kommer att falla ut:
– Rensat från avvecklingskostnader och andra engångsposter ökar vi resultatet med 70 procent. Med investeringar i online-aktiviteter når vi 10 procents rörelsemarginal..

Men Andreas Ohlson väntar sig ett tufft 2009:
– Vi har redan fått vår släng av sleven. Och det vore väl naivt att tro att en annonsfinansierad gratistidning inte skulle påverkas av historiens värsta finanskris.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Andreas OhlsonMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.