Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Metro lanserar Viralgranskaren

Publicerad: 13 Mars 2014, 08:32

Linnéa Jonjons, Jack Werner och Åsa Larsson på Metro.

"Låt oss granska innan ni delar". Det uppmanar tidningen Metro till i samband med sin nya lansering som ska granska sanningshalten i sociala medier.


Ämnen i artikeln:

ViralgranskarenMetro

"När falska uppgifter sprids och formar andras uppfattning av verkligheten är det viktigt att någon kliver in och granskar. Någon som har betalt för att göra det, någon vars plikt det är att göra det. Med Viralgranskaren fokuserar vi på Metro på att göra journalistik där läsarna faktiskt finns. Låt oss granska innan ni delar", skriver tidningen i samband med sin lansering.  

Tanken är att läsarna ska tipsa Metro om virala historier som redaktionen senare ska reda ut. Bakom Viralgranskaren jobbar Jack Werner, Linnéa Jonjons och Åsa Larsson. De kommer att gallra och följa upp tipsen. Sedan skrivs artiklarna både av dem och av redaktionen.  

– Utan att bli för pretentiös är detta, som jag ser det, en av journalistikens mest grundläggande uppgifter. Det vi berättar på sociala medier har omedelbara och påtagliga effekter på vår omvärld, eftersom de är två sidor av samma mynt. Då måste vi stiga in och granska dessa historier, säger Jack Werner, Metros sociala medier-redaktör i ett pressmeddelande.  

De räknar inte med att följa upp alla tips i form av publiceringar, men kommer att upplysa tipsaren om vad de kommit fram till.  

– Huvudsaken är att kunna punktera de största och mest kritiska ryktena, säger Jack Werner i ett pressmeddelande.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

ViralgranskarenMetro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.