Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Metros känga mot Idol

Publicerad: 1 mars 2010, 09:52

Metro Music Challenge blir i år Metro on Stage. Efter fjolårets lyckade musiktävling växlar nu tidningskoncernen upp satsningen. Om det blir lyckat – blir det en internationell satsning.


Ämnen i artikeln:

Metro

Christian Quarles, marknadschef på Metro. Foto: Lotta Imberg/Metro

Tävlingen är riktad till artister och musikgrupper som inte har något skivkontrakt. Men till skillnad från Idol i TV4 slipper deltagarna förnedra sig i en audition. Låtarna laddas i stället upp på tävlingens sajt.
– Vi ska vara Sveriges största musiktävling för oetablerade artister. Förra årets tävling lockade 1834 bidrag från ambitiösa och professionella artister, säger Metros marknadschef Christian Quarles.
– Vi vill back-to-basics. Det här är något helt annat än en tv-såpa.

I år byter alltså tävlingen namn. Nyheter för i år är också att det ingår ett skivkontrakt för vinnaren.
– Det var en miss i förra årets upplägg. Det här är kreativa personer som inte vill syssla med marknadsföring och försäljning.

Det står samarbetspartnern Universal för. Och med tanke på att både Metro och Universal är internationella bolag finns det planer på att göra tävlingen i fler länder.

Vinnaren får också marknadsföring värd 3,5 miljoner kronor i Metro, tv- och radiokanaler. Utöver Universal är även Songbox en samarbetspartner. Sponsorer är Apple premium Reseller och Swebus.

Tävlingen börjar om en vecka och avslutas med en stor gala i slutet av april.

Ifjol vann duon Joakim & Joel tävlingen. Men efter sin hit har de övergått till att producera musik. Tvåan Eric Hassle har fått mer uppmärksamhet och globalt skivkontrakt.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.