Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Metros vd lovar vinst

Publicerad: 19 april 2010, 08:32

Metro International kan göra en helårsvinst kring 50 miljoner kronor. Det tror vd Per Mikael Jensen, som hotar lägga ner i Grekland om inte resultatet förbättras rejält under året. – Alla marknader utom Grekland växte under Q1, men Danmark och Holland kan bättre.


Ämnen i artikeln:

Metro International

Per Mikael Jensen.

Det är en nöjd Per Mikael Jensen som pratar sig igenom en hord av analytiker och journalister efter kvartalsresultatet. 153 miljoner kronor back förra årets Q1 har blivit 58 och första kvartalet är alltid årets svagaste.

– Jag gör inga prognoser för helåret, men vi ska göra en god vinst. Handelsbankens bedömning om 50 miljoner kronor i vinst för 2010 känns inte orealistisk.

Två effekter samverkar för att vända förlustmaskinen Metro International till vinst:

# En långsam återhämtning på annonsmarknaderna, och en bättre sådan i de länder där Metro heläger sina tidningar. Metro räknar med 5 procents annonstillväxt på sina marknader i år.

– Första kvartalet ökade vi försäljningen med 6 procent i våra egna företag, noterar Per Mikael Jensen.

# Kostnadsbesparingar inom Metro och försäljning av olönsamma dotterbolag. Metro International har sparkat över 200 anställda och det ger resultateffekt innevarnade år.

– Jag trodde inte det var möjligt att jobba smartare än vi gjorde, men det gick, säger vd.
Grekland är det nattsvarta fåret i Metroskocken med en negativ rörelsemarginal på 88 procent, trots att läsningen ökade med 7 procent i Q1.

– Det är tråkigt, eftersom det tidigare varit en lönsam etablering, säger Per Mikael Jensen. Vi har bra management, men det säljs få annonser under den rådande krisen. Om vi inte kan åstadkomma en snabb vändning måste vi sälja eller lägga ner innan året är slut.

– Däremot är vi väldigt nöjda med utvecklingen i Kanada, Brasilien, Hongkong och Sverige. Danmark och Holland måste däremot göra bättre ifrån sig under andra kvartalet. Men Danmark kommer att ge vinst på helåret.

Metro tog in S:t Petersburgtidningen som helägd dotter i höstas och etablerade sig förra våren i stentuffa Moskva:

– Vår långsiktiga strategi är att slå samman till ett Metro Ryssland och fortsätta expansionen. Metro gick med vinst i både Petersburg och Moskva under Q1.

Däremot förlorar Metro fortfarande pengar på den digitala sidan, omkring 20 miljoner kronor på helåret. Men nyligen hämtades tidigare Metromedarbetaren Peter Holmlund tillbaka från MSN för att bygga upp en ny digital strategi:

– Det går enligt plan, säger Per Mikael Jensen. Peter har anställt fem personer som börjar inom kort. Efter sommaren ska vi lanserar en ny digital strategi. Vi går med liten vinst i Sverige och Danmark, de andra digitala marknaderna förlorar pengar.

– Annonsering på nätet kan bara ettor och tvåor på marknaden leva på. Vi måste in i en mer transaktionsbaserad ekonomi byggd på relationsaffärer. Där har vi en styrka i att vara globala, till exempel på rese- och utbildningsmarknaden. Vi tittar därför på lämpliga förvärv som kan passa in i vår strategi. Vi har rätt publik för den mobila marknaden.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Metro International

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.