Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Mittmedia gör kampanj för lokaljournalistiken

Publicerad: 19 Maj 2015, 10:04

Mittmedia vill kasta ljus på vikten av lokaljournalistik.

Foto: Skärmdump från filmen.

Debatten om huruvida public service är ett hot mot lokaljournalistiken är en av anledningarna till att Mittmedia nu går på offensiven i en ny kampanj. – Om vi inte klarar vårt uppdrag blir det de facto medieskugga, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia.


Ämnen i artikeln:

Public ServiceMittmedia

Public service har satsat på nya tjänster den senaste tiden, bland andra ny regionala sajter. Det har skapat debatt mellan chefer på lokalmedier och företrädare för public service, i och med att licenspengarna sägs konkurrera ut kommersiella produkter. Public service å sin sida har hävdat att deras verksamhet inte är ett hot mot lokaljournalistiken.

I ljuset av det gör Mittmedia en kampanj som körs ut i morgon.

– Om vi inte klarar vårt uppdrag blir det de facto medieskugga. Ute i landet finns inte public service. De har inte medarbetare som kan göra det dagliga fotarbete som lokalmedierna gör, säger AnnaKarin Lith.

Kampanjen innehåller två reklamfilmer under parollerna "Utan journalister kan vad som helst bli sant" och "Utan journalister kan vem som helst ta makten". Dessutom lanseras en kampanjsajt under morgondagen där Mittmedias nio utgivare står för ett gemensamt uttalande:

"Våra journalister finns på en tredjedel av Sveriges yta. Deras arbete är förutsättningen för det vi kallar demokrati. De har styrkan att granska och ifrågasätta så du får större möjligheter att förstå och påverka din omvärld. Vi håller dig uppdaterad. Dygnet runt. Överallt. Oberoende och kvalitetssäkrad journalistik i medborgarnas intresse."

– Vi är flera som ser vikten av en digital transformation och jag tror att vi som gör det och jobbar med den digitala utvecklingen har stora chanser att komma ur den centrifug vi är i nu för att fortsätta finansiera lokal oberoende journalistik, säger AnnaKarin Lith och fortsätter:

– Jag är däremot mer bekymrad över de mediehus där man inte riktigt inser hur fort det går nu.

Vilka mediehus syftar du på?
– Det får läsaren själv avgöra.

Se filmerna här:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Public ServiceMittmedia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.