Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Nätintäkterna ökar

Publicerad: 22 Februari 2010, 12:43

Dagspressföretagen hade ett extremt tufft 2009. Men nätannonseringen vände upp redan under fjärde kvartalet. Det visar statistik från TU.


Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Det är landsortspressen som går fram på nätet. Deras annonsintäkter ökade med sju procent under sista kvartalet. Storstadstidningarnas annonsintäkter på nätet hamnade på samma nivå som 2008.

– Det sker en vändning i utvecklingssiffrorna för fjärde kvartalet och morgontidningssajterna är uppe i toppnoteringar avseende kvartalsvisa annonsintäkter på nätet. Dessutom beror inte fjärde kvartalets positiva tillväxt på en jämförelse med dåliga siffror från föregående år eftersom dagstidningssajterna växte kontinuerligt ända fram till årsskiftet 2008/2009, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU i en kommentar.

Totalt drog de svenska tidningarna in 136 miljoner på webbannonser. Av de tog storstadspressen 88 miljoner. Men dagspressens andel av nätkakan minskar. Den totala internetannonseringen ökade med 2,5 procent under 2009. Samtidigt tappade tidningarna 12 procent.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.