Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Nio dagstidningar bildar nytt annonspaket

Publicerad: 5 mars 2008, 10:06

Nio dagstidningar i Västsverige bildar nu det nya annonsbolaget Västpaketet. Med en nettoräckvidd på 1 miljon läsare ska man locka både varumärkesannonsörer och detaljister.


Ricard Robbstål på GP har stora förhoppningar på Västpaketet. Foto: Peter Willebrand

– Vi har tittat på Hela Skåne och Mälardalspaketet som varit framgångsrika. Men i grunden finns en efterfrågan från kunderna, säger Ricard Robbstål, försäljnings- och marknadsdirektör på GP.

Det nya annonspaketet kommer att organiseras i ett eget bolag som ägs till lika stor del av de nio tidningarna. Försäljningsansvarig blir Fredrik Dobber på GP.

Annonsörer behöver inte annonsera i alla tidningarna utan det räcker med fem för att ta del av paketet. Det finns också en rad format att välja på.
– Vi försöker att göra ett flexibelt paket. Jag tror att det kommer passa både detaljister och varumärkesannonsörer, säger Ricard Robbstål.

Listpriset för en helsida i alla nio tidningar är 314 000 för en märkesannonsör och 286 000 för en detaljist. Förhoppningen är att försäljningen ska ta rejäl fart redan under första året.
– Vi räknar med en omsättning på mellan 10 och 15 miljoner.

Fakta: Tidningarna i Västpaketet

Göteborgs-Posten, Borås Tidning, Bohusläningen, TTELA, Hallandsposten, Hallands Nyheter, Nya Lidköpings-Tidningen, Skaraborgs Allehanda och Alingsås Tidning.

Nettoräckvidden för det nya paketet i området blir drygt 70 procent med 1 000 000 unika läsare.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.