Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Nu har han råd med tårta

Publicerad: 12 februari 2010, 12:39

I morgon fyller Metro 15 år. Men då kommer ingen gratistidning, så firandet flyttas till måndag. Nu har de råd med tårta - förra veckan redovisade Metro International sin första verkliga vinst.


Ämnen i artikeln:

Metro

Per Mikael Jensen, vd för Metrokoncernen

Måndagen den 13 februari 1995 mötte stockholmarna för första gången Metro: en tunn sak dominerad av en ”cover story”, ett antal korta nyhetsartiklar, tv-program och några få annonser. Medieproffsen dömde ut den och få trodde nog att den skulle bli världens mest lästa dagstidning.

Men satsningen på tidning anpassad till kollektivtrafiken uppskattades, Metro gav vinst redan första året och har gått plus i Sverige sedan dess. Metro växte, exporterades och börsnoterades.

Och kopierades. I Stockholm försökte den holländska mediejätten de Telegraaf och några pensionsfonder etablera Stockholm News i september 2000. Metro hann en vecka före med en ”spoiler” i form av Everyday, hoprafsad på tre veckor av tre man. Stockholm News gav sig snabbt.

2002 startade Bonniers konkurrenten City som bjöd hårt motstånd under sju år. Efter 750 miljoner kronor i förluster gjordes City i fjol om till tvådagarstidning med en annorlunda profil.

Utomlands mötte Metro hårt motstånd från Schibsteds koncept 20 minuter, men också från en rad produkter som betaltidningar startade för att skydda sin annonsmarknad. De flesta utlandsmarknader gick med förlust under de första åren och några lyckades aldrig gå plus.

Under de senaste årens lågkonjunktur har Metro International bromsat sin expansion, sålt olönsamma produkter, lagt ner eller släppt in delägare. Huvudkontoret flyttade förra månaden hem till Stockholm från Londons klassiska tidningsgata Fleet Street.

I dag finns Metro i 19 länder från Chile till Korea och har 17 miljoner dagliga läsare. På måndag tackar vd Per Mikael Jensen sina läsare och lovar att fortsätta i 15 år till. Huvudägaren Cristina Stenbeck lär ha ställt upp på en av sina sällsynta intervjuer. Metros anställda får tårta till fikat och mediebyråerna kan också räkna med ett kaloritillskott.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.