Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Nu tappar landsortspressen på webben

Publicerad: 2 september 2009, 09:25

De svenska landsortstidningarna har hittills lyckats visa ökade internetintäkter under krisen.
Men under andra kvartalet drogs de med i den tuffa annonskonjunkturen.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaFredrik Rogberg

En förklaring till att landsortspressen klarat sig bra hittills är att de har ganska små intäkter att försvara. Samtidigt har de flesta landsortstidningarna satsat på att utveckla sina sajter, vilket gett högre trafiksiffror. Men under andra kvartalet minskade dock intäkterna med 5 procent jämfört med 2008. Det innebär intäkter på totalt 37 miljoner kronor under kvartalet.

Storstadspressen har haft det minst lika tufft på nätet som på papper när det gäller att dra in annonser. Första kvartalet i år tappade storstadspressen 31 procent av sina annonsintäkter. Riktigt lika illa är det inte under andra kvartalet, då raset stannar på 21 procent. Totalt drog de in 70 miljoner kronor.

– Den stadiga tillväxt landsortstidningarna haft under flera år bryts nu under andra kvartalet 2009, säger Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU i en kommentar. Storstadstidningarna tappar kraftigt. Sammantaget minskade dock dagstidningssajterna inte lika mycket som den tryckta dagspressen.         

Siffrorna kommer från TU:s Internetbarometer som redovisar faktiska nettointäkter från 65 morgontidningssajter och Tidningsnätet.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.