Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Ny helgsatsning – då går DN Världen i graven

Publicerad: 24 Januari 2014, 13:16

DN Lördags premiärnummer i morgon.

I morgon bitti är det premiär för Dagens Nyheters nya lördagsbilaga – ett glossymagasin som annonsörerna älskar men som också betyder att DN Världen läggs ner.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterAxel Björklund

Dagens Nyheters stora helgsatsning satsar på att göra om läsningen helt för läsarna. På fredagarna får Stockholmsdelen sitt eget magasin med fokus på mat och nöje, på söndagarna kommer ett traditionell kulturmagasin och på lördagar en glossy med reportage blandat med inspiration och guider.

Och DN Lördag har fått annonsörerna på gott humör. 15 av de 40 sidorna är annonser, vilket ger en packningsgrad på 38 procent.

– Det har varit ett jävla tryck från annonsörerna på de första numren, säger DN Lördags redaktör Axel Björklund. Om det fortsätter så här kan vi gå upp i sidantal och göra tjockare tidningar.

Hela helgomgörningen har planerats under hösten och inspirationen till DN Lördag kommer främst från norge.

– Där är det snarare regel än undantag att dagstidningarna ha glossymagasin på helgerna, säger Axel Björklund.

Men satsningen på Lördag innebär att ett annat av DNs magasin får stryka på foten. DN Världen har kommit ut med sitt sista nummer.

– Vi kommer fortfarande att ha kvalificerat världsmaterial, men de kommer att ligga i Lördag och i huvudtidningen istället, säger Axel Björklund.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.