Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Ny kalldusch för dagspressen

Publicerad: 5 maj 2009, 11:38

Med tanke på en arbetsmarknad som kännetecknas av varsel och lönesänkningar är det inte oväntat att platsannonsmarknaden är iskall.
Under första kvartalet i år minskade annonsvolymen med en tredjedel.


Ämnen i artikeln:

TidningsutgivarnaFredrik Rogberg

Igår kom dyster statistik från TU som visade att dagspressens annonsintäkter på nätet minskar kraftigt. Storstadspressen tappade nästan en tredjedel, medan landsortspressen ökade svagt.

Nu kommer nästa rapport och den minst lika dyster. Det är ingen överraskning att platsannonseringen dyker, men det rör sig om mycket pengar. Under 2008 drog dagstidningarna in 1 050 miljoner kronor, enligt TU:s estimat. Det är 13 procent av intäkterna och sju procent av volymen. Det vill säga det är annonsörer som inte får så stor rabatt.

Nu visar den senaste statistiken att annonsvolymen sjönk med 33 procent under första kvartalet.
– Första kvartalet i år minskar inte riktigt lika mycket som sista kvartalet förra året, men morgonpressen kan sannolikt förvänta sig fortsatta kraftiga minskningar i platsannonsering under det närmaste året. Historiken visar att storstadspressen även vid nedgången 2001 förlorade mer platsannonser än landsortspressen och likheterna i det snabba tappet är slående, menar Fredrik Rogberg, branschanalytiker på TU

Förra konjunkturcykeln backade platsannonseringen i fyra år och ökade sedan under fyra år.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.